Żywność funkcjonalna

Pojęcie “żywności funkcjonalnej” staje się coraz bardziej popularne nie tylko w kręgach sportowców, ale również osób prowadzących zdrowy tryb życia. Coraz częściej poszukujemy bowiem alternatywnych dla aptecznych medykamentów sposobów, by poprawić swoje możliwości psychofizyczne, kondycję oraz zdrowie. W jaki sposób możemy wykorzystać do tego produkty zaliczane właśnie do “żywności funkcjonalnej”?

Czym jest żywność funkcjonalna?

Jak wskazuje jej nazwa, żywność funkcjonalna to nieprzetworzone składniki tradycyjnej diety, które poza efektem odżywczym wpływają pozytywnie także na co najmniej jedną funkcję organizmu, np. dają dodatkowy efekt prozdrowotny, poprawiają samopoczucie czy umożliwiają zmniejszenie ryzyka zapadalności na konkretną chorobę. Mimo tak szerokiej definicji, wyłączone są z niej standardowe suplementy diety i leki, bowiem żywność funkcjonalna musi przybierać postać tradycyjnej składowej diety. Jednocześnie tak szeroka definicja pozwala zaliczać do grupy żywności funkcjonalnej produkty spożywcze dobrze nam znane, chociażby razowy chleb bogaty w błonnik, którego spożywanie nie tylko dostarcza ważnych dla zdrowia składników odżywczych (zwłaszcza węglowodanów złożonych), ale również wspomaga funkcje układu trawiennego i pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej jelita grubego.

Wśród różnego rodzaju produktów, zaliczanych do grupy żywności funkcjonalnej, na szczególną uwagę zasługuje tzw. żywność fortyfikowana, tj. sztucznie dodatkowo wzbogacana o składniki wykazujące działanie prozdrowotne. Najczęściej do takich produktów dodaje się witaminy, minerały, nienasycone kwasy tłuszczowe czy różnego rodzaju ekstrakty roślinne, a więc substancje aktywne, wspomagające rozwój i funkcjonowanie całego organizmu.

Żywność funkcjonalna w sporcie

Ze względu na swoje walory, żywność funkcjonalna jest chętnie wykorzystywana przez osoby aktywne fizycznie i uprawiające sport, które – ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na składniki aktywne – potrzebują dostarczać wraz z codzienną dietą ich znaczniejsze ilości. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie, związane ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym, jest żywność funkcjonalna, bogata w najważniejsze dla sportowca składniki, m.in. witalizujące ekstrakty roślinne, ułatwiający trawienie błonnik, antyoksydanty, pre- i probiotyki, a także zdrowe kwasy tłuszczowe, występujące w dużych ilościach właśnie w tego typu produktach żywnościowych.

Interesującym przykładem żywności funkcjonalnej dla sportowców mogą być chociażby batony typu meal replacement, w których ilość składników odżywczych i kaloryczność jest zbliżona do ich zawartości w zwykłym posiłku. Niejednokrotnie takie batony posiadają dodatki funkcjonalne, takie jak np. błonnik, kreatyna i tauryna w batonie GB 6000 Olimp czy błonnik, witaminy i minerały w Matrix Pro 32. Do żywności funkcjonalnej zaliczyć można również wielozadaniowe masło orzechowe FA Pro Nuts, które poza prażonymi orzeszkami ziemnymi zawiera również dodatek białka serwatkowego i błonnika – dwóch substancji przydatnych dla osób znajdujących się na etapie robienia masy mięśniowej.

baton gb 6000 olimp

Czytaj też: Masło orzechowe jako suplement diety

Napisz komentarz