Z czym łączyć kreatynę?

Kreatyna to jeden z najchętniej stosowanych przez sportowców suplementów diety. Wpływa na to przede wszystkim szeroki zakres jej działania, który przyczynia się do poprawy zarówno możliwości fizycznych, jak również procesów intelektualnych. Z czym łączyć kreatynę, by wykorzystać pełne spektrum jej możliwości?

Kreatyna nie tylko dla sportowców

Suplementacja kreatyną pozwala podnieść stężenie tej substancji w mięśniach nawet o 20%. Dzięki temu, znacznie szybciej zachodzą procesy resyntezy ATP – głównego nośnika energii w organizmie. W rezultacie prowadzi to do bezpośredniego wzrostu poziomu energii w mięśniach, odczuwanego jako zwiększenie siły i wytrzymałości.

Kreatyna działa również anabolicznie. Wszystko dzięki właściwościom związanym ze zwiększaniem poziomu inuslinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1 oraz mechanicznego czynnika wzrostu (MGF). Są to substancje o silnie anabolicznym działaniu, powodujące szybszy rozrost włókien mięśniowych. To jednak nie wszystko – kreatyna blokuje również działanie miostatyny – substancji odpowiedzialnej w dużej mierze za blokowanie wzrostu masy mięśniowej. Dodatkowo chroni komórki przed stresem oksydacyjnym, umożliwiając utrzymanie wysokiej wydolności na treningu.

Wszystkie te właściwości kreatyny wydają się być idealne, gdy jesteśmy sportowcami, których celem jest zwiększenie masy, siły, witalności oraz wytrzymałości. Jak pokazują jednak doświadczenia badające właściwości kreatyny, może ona zwiększać również możliwości umysłowe. Po spożyciu kreatyny poprawiają się zdolności koncentracji, zapamiętywania i logicznego myślenia, stąd może być ona stosowana nie tylko przez sportowców, ale również przez osoby znajdujące się w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego.

ZWIĘKSZENIE MOŻLIWOŚCI INTELEKTUALNYCH

Jeśli naszym celem jest szybka poprawa możliwości psychicznych organizmu, powinniśmy skupić się na suplementacji doskonale przyswajalną kreatyną w postaci mikronizowanej, np. Trec 100% Creatine. Dzięki wysokiemu rozdrobnieniu cząsteczki, szybko zostaje ona wchłonięta do krwiobiegu, co przekłada się na szybszy i mocniejszy efekt. Dla usprawnienia tego procesu kreatynę warto przyjmować z węglowodanami prostymi, np. dekstrozą (jeden z tzw. transporterów kreatyny). Suplementacja nią powoduje gwałtowny wzrost poziomu insuliny we krwi, dzięki czemu kreatyna będzie w szybkim tempie przetransportowana wprost do mięśni.

ZWIĘKSZENIE MASY I SIŁY

Wydawałoby się, że zastosowanie samej kreatyny da organizmowi wystarczający bodziec do wzrostu masy i siły mięśniowej. Rzeczywiście, wielu sportowców poprzestaje na suplementacji jedynie tą substancją, jednak można łatwo zintensyfikować swoje osiągnięcia, łącząc kreatynę z aminokwasami BCAA, które działają synergicznie z tą substancją, nasilają anabolizm, zmniejszając markery kataboliczne i zwiększają poziom energii. Jeśli do zestawu dołączymy również preparat zawierający HMB, można zapewnić sobie maksymalną ochronę przed degradacją białka mięśniowego, a także nasiloną redukcję tłuszczu, dzięki czemu zbudowana na diecie i odżywkach masa będzie odznaczała się doskonałą jakością, a nasza sylwetka – nieskazitelnym wyglądem.

Czytaj też: Transportery kreatyny

Napisz komentarz