Z czym łączyć gainery?

Gainery to odżywki węglowodanowo-białkowe, których używa się przede wszystkim w roli wartościowego zamiennika posiłku oraz jako uzupełnienie niedoborów kalorii i składników odżywczych w codziennej diecie. Odpowiednie połączenie w jednym cyklu gainera i innych odżywek pozwala na skuteczniejsze przyspieszenie przyrostów masy mięśniowej i zwiększenie siły. Z czym łączyć gainery, by zapewnić sobie optymalne efekty suplementacji?

Grupa odżywek zaliczanych do gainerów nie jest jednolita – poszczególne produkty różnią się od siebie nie tylko użytymi do ich produkcji składnikami, ale przede wszystkim zawartością białka – gainery tradycyjne zawierają od 20 do 30% proteiny. Ich ekstremalną wersję, o zawartości białka poniżej 20%, zaleca się tym sportowcom, którzy mają duży problem z przybraniem na wadze i utrzymaniem masy. Dla osób o odwrotnym typie metabolicznym, u których każda nadprogramowa ilość kalorii i węglowodanów praktycznie natychmiastowo przekształca się w tkankę tłuszczową, zaleca się suplementację węglowodanami typu bulk, w których proporcje między węglowodanami a białkiem są zbliżone do 1:1.

Dobry gainer powinien posiadać jak najwięcej węglowodanów o różnej długości łańcucha i zróżnicowanej kinetyce wchłaniania. Należy unikać suplementów składających się jedynie z cukrów prostych – glukozy i fruktozy. Najlepiej jest wybierać również odżywki, w których jedynym źródłem białka jest proteina zwierzęca (serwatka, białko wołowe), ponieważ białko roślinne może powodować problemy trawienne i dyskomfort żołądkowy.

ZESTAW NA MASĘ

Żeby w optymalny sposób wykorzystać gainera do budowy masy mięśniowej, najlepiej wybrać odżywkę zawierającą ok. 20% węglowodanów, np. Mass XXL Trec. Chcąc dostarczyć mięśniom budulca, koniecznie należy dołączyć do zestawu białko serwatkowe, takie jak Whey 100, które nie tylko nasili syntezę nowych białek mięśniowych, ale również ochroni wypracowaną masę przed zniszczeniem. Maksymalnie anabolizm nasili czysty monohydrat kreatyny, chociażby Trec Creatine 100%, który wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, a także powoduje skuteczne zwiększenie siły.

ZESTAW NA SIŁĘ

Osoby, którym zależy zwłaszcza na poprawie parametrów siłowych, mogą złożyć zestaw składający się jedynie z gainera i kreatyny. Ten pierwszy będzie skutecznie uzupełniał w energetyzujące węglowodany i białko, a kreatyna na trzy sposoby zwiększy siłę: poprawi pracę szybkokurczliwych włókien mięśniowych, przyspieszy odtwarzanie rezerw glikogenu mięśniowego, a także przyspieszy resyntezę ATP komórkowego. Kreatyna wykazuje również działanie antyoksydacyjnie, więc mimo nasilonego wytwarzania w trakcie treningu wolnych rodników skutecznie ochroni mięśnie przed zniszczeniem na skutek ich działania.

Czytaj też: Jak wybrać gainera na masę?

Napisz komentarz