Więcej energii, pobudzenie, koncentracja – suplementy wspomagające układ nerwowy

Trenując myślisz zwykle tylko o tym, w jaki sposób sprawić, by twoja masa była większa, silniejsza, lepiej wyrzeźbiona, twoje ciało szczuplejsze albo wytrzymalsze. W tym celu aplikujesz ciału intensywne treningi i dietę. Nie można jednak zapominać, że za efekty treningowe odpowiedzialne są nie tylko dieta i trening, ale również szybkość działania układu nerwowego.

Układ nerwowy a trening
Centralnym punktem ludzkiego układu nerwowego jest mózg, którego zadaniem jest m. in. szybkie i sprawne przekazywanie impulsów nerwowych do komórek rozsianych po całym ciele. Poza analizowaniem danych, które na bieżąco docierają do mózgu, organ ten nadzoruje skurcze ponad 600 mięśni szkieletowych. Od tego, jak szybko impuls nerwowy wysłany do mózgu dotrze do neuronów ruchowych zależy, jak szybko pojawi się reakcja na bodziec. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w sportach, w których refleks i koncentracja odgrywają kluczową rolę, np. w sportach walki czy lekkiej atletyce.

Jeśli znajdujemy się w trakcie walki o beztłuszczową rzeźbę lub naszym celem jest redukcja zbędnych kilogramów, również niezbędne jest prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego (kulturystycznego, redukcyjnego) komórki mięśniowe wysyłają do układu nerwowego informację o wzmożonym zapotrzebowaniu na energię. Na drodze hormonalnej następuje przyspieszenie procesów metabolicznych i udostępnienie dodatkowych rezerw energetycznych, pochodzących zwłaszcza z węglowodanów i tłuszczów (efekt spalania tkanki tłuszczowej).

Mózg, a także centralny (CUN) i obwodowy układ nerwowy (OUN) są obciążone bodźcami z zewnątrz i koniecznością utrzymywania wielu funkcji organizmu. Nic więc dziwnego, że na skutek niewsypania i czy zmęczenia treningowego pojawić się może utrata wydajności, osłabienie motywacji i koncentracji czy brak energii do działania. Lekceważenie tych problemów może prowadzić do pojawienia się groźnego w skutkach przetrenowania, który nie tylko hamuje rezultaty osiągane przez sportowca, ale także może skończyć się utratą wypracowanej masy lub kondycji. Dzięki właściwej suplementacji, łatwo można wspomóc działanie układu nerwowego, pobudzić organizm, dodać sobie energii, zwiększyć motywację, koncentrację, refleks i łatwość zapamiętywania.

Najlepsze stymulanty
Najsilniejszą substancją stymulującą układ nerwowy jest z pewnością kofeina. Mechanizm działania kofeiny jest prosty – kofeina blokuje receptory błonowe komórek, hamując przenoszony przez adenozynę sygnał o zmęczeniu. Dodatkowo, kofeina zwiększa również produkcję hormonów (m. in. adrenaliny), stymuluje układ krwionośny i oddechowy do intensywniejszej pracy, a także przyspiesza procesy spalania tłuszczu.

ekstrakt z guarany z kofeiną

Kofeinę spotykamy w wielu roślinach – bogate w tę substancję są zwłaszcza ziarna kawy, zielonej herbaty i guarany. Warto pamiętać, że spożywanie kofeiny w formie używek (kawy, herbaty) jest mało skuteczne, bowiem kofeina taka gorzej się wchłania, podrażnia żołądek i nasila produkcję moczu, działając diuretycznie i pozbawiając organizm koniecznej do funkcjonowania wody. Dużo lepiej dostarczyć czystej kofeiny bezwodnej (dostępna m. in. Caffeine 200 Plus Trec) czy kofeiny pochodzącej z guarany, która dłużej się uwalnia i powoduje długotrwały efekt pobudzenia (np. Guarana 2000 Trec).

Silnym stymulantem układu nerwowego jest również żeń-szeń. W produkcji suplementów używa się głównie żeń-szenia koreańskiego i amerykańskiego. Przyjmowanie żeń-szenia pozwala zwiększyć poziom sił witalnych i wzmaga libido. W żeń-szeniu występują składniki aktywne, tzw. ginsenozydy, które zwiększają możliwości psycho-fizyczne organizmu i odporność na czynniki stresowe oraz ułatwiają organizmowi przystosowywanie się do zmieniających się warunków środowiskowych. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości produktach z żeń-szeniem, należy wybierać te z największą procentową zawartością ginsenozydów. Połączenie żeń-szenia amerykańskiego i koreańskiego znajdziemy m. in. w suplemencie Żeń-szeń Vita Complex Olimp czy w Herbal Energy Trec.

Działanie pobudzające wykazują również dwa aminokwasy – l-tyrozyna i tauryna. L-tyrozyna jest prekursorem w biosyntezie dopaminy, adrenaliny, noradrenaliny i hormonów tarczycy. Aminokwas wspomaga produkcję neuroprzekaźników pozwalających na sprawny przesył informacji między neuronami. L-tyrozyna jest także źródłem hormonów nadzorujących w organizmie reakcje energotwórcze. Suplementacja tym składnikiem zapewnia silne pobudzenie oraz zabezpiecza przed skutkami długotrwałego stresu, którego przykładem może być ciężki trening. L-tyrozynę znajdziesz m. in. w suplemencie Tyrosine 600 Trec i Tyrosine OstroVit.

Tauryna z kolei to aminokwas, który w organizmie działa dwutorowo. Po pierwsze, tauryna podana z kofeiną zwiększa jej działanie stymulujące. Sama tauryna umożliwia efektywną biosyntezę neuroprzekaźników w synapsach nerwowych, dzięki czemu informacja między mózgiem a mięśniami przesyłana jest szybciej. Tauryna podana przed treningiem wykazuje działanie przeciwzmęczeniowe i pobudzające. Suplement zawierającym czystą taurynę jest Taurine 900 Trec i Taurine Mega Caps Olimp. Z kolei połączenie tauryny z czystą kofeiną znajdziesz m. in. w Power Force BioTech USA.

Substancją o działaniu pobudzającym jest również glukuronolakton. Stymuluje on układ nerwowy, zwiększa poziom energii i wytrzymałość wysiłkową organizmu, zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej i przyspiesza wydalanie zbędnych produktów przemiany materii. Pobudzający suplement z glukuronolaktonem to chociażby Extreme Speed Shot Olimp czy Fire Start Energy Gel.

Napisz komentarz