Tłuszcze a wysiłek wytrzymałościowy

Wydawać by się mogło, że tłuszcze nie odgrywają większej roli w przypadku treningu wytrzymałościowego. Wręcz przeciwnie – przez wielu są one uznawane za przeszkodę w efektywnym treningu, w związku z czym liczna grupa osób stara się eliminować tłuszcze ze swojego jadłospisu na rzecz węglowodanów. Czy takie podejście do tłuszczów jest uzasadnione?

Czym są tłuszcze?

Tłuszcze (w chemii nazywane trójglicerydami ze względu na swoją budowę cząsteczkową) są ważnym składnikiem diety każdej osoby. Podejście do tłuszczów jest dwojakie – z jednej strony traktuje się jako niezdrowe, a w większej ilości niebezpieczne dla zdrowia, bowiem mogą wywoływać groźne choroby. Z drugiej jednak strony nauka zna również przykłady zdrowych tłuszczów roślinnych, które nie tylko nie szkodzą, ale dostarczają organizmowi ważnych dla zdrowia składników. Nawet spożywanie tłuszczów zwierzęcych może przynieść wymierne korzyści, bowiem zawierają one sprzężony kwas linolowy, który podnosi tempo przemiany materii.

Nie jest to jedyny sposób, w jaki można wykorzystać tłuszcze. Choć u większości ludzi energia potrzebna do intensywnego wysiłku fizycznego czerpana jest z rezerw glikogenu, budowanych za pomocą węglowodanów, pewna liczba osób charakteryzuje się większą zdolnością do wyjątkowo szybkiego utleniania tłuszczu. Pozwala to im nie tylko zyskać alternatywne źródło energii, ale również zaoszczędzić glikogen zmagazynowany w mięśniach, przez co osoby takie są w stanie opóźnić objawy zmęczenia, pojawiające się podczas intensywnego treningu.

Tłuszcze w diecie

Osoby, które czerpią energię z tłuszczów, stanowią mniejszość w porównaniu z tymi, dla których głównym źródłem energii są węglowodany. W żadnym wypadku nie można jednak całkowicie rezygnować ze spożywania tłuszczów, ważne jest jednak zbilansowanie w diecie poszczególnych składników odżywczych. Jak wskazują badania, ilość tłuszczów w diecie ma duże znaczenie dla wytrzymałości sportowca – nie powinno ich być ani zbyt mało, ani zbyt dużo.

Szacuje się, że najlepsze efekty uzyskujemy, kiedy tłuszcze stanowią w naszej diecie około 20-25%. U sportowców wyczynowych powinna być to ta górna granica spożycia. Z kolei osoby, które wykazują wyjątkową zdolność w utlenianiu tłuszczy i potrafią korzystać z tej rezerwy energetycznej efektywnie, mogą pozwolić sobie na zwiększenie ilości tłuszczu w diecie.

Czytaj też: Trójglicerydy w treningu wytrzymałościowym

Napisz komentarz