Suplementy zapobiegające skurczom mięśni

Skurcze są jedną z dolegliwości najczęściej dotykających sportowców. Skurcze nie tylko uniemożliwiają kontynuowanie ćwiczeń, rozbijając cykl treningowy – w wyniku skurczów pojawia się również bolesność mięśnia. Czy odpowiednią suplementacją da się ograniczyć występowanie skurczów? Jakie suplementy na skurcze warto stosować?

Przyczyny pojawiania się skurczów

Pomimo tego, że u sportowców występowanie skurczów jest zjawiskiem powszechnym, to do dzisiaj są one zjawiskiem bardzo słabo poznanym i opisanym. Nie wiadomo dokładnie, co jest przyczyną występowania skurczów u sportowców. Naukowcy mają kilka hipotez – najbardziej prawdopodobną przyczyną występowania skurczów jest utrata sodu, który zostaje wydalony z organizmu wraz z potem i moczem. Suplementacja sodem to nie jedyne rozwiązanie dla osób, borykających się z uciążliwymi skurczami mięśni.

Jak zapobiegać skurczom?

Ze skurczami można walczyć na kilka sposobów. Jednym z najprostszych jest właściwe nawadnianie organizmu oraz spożywanie dużych ilości napojów energetycznych. Jest to ważne przede wszystkim w przypadku treningu w wysokiej temperaturze, kiedy sportowiec traci większą ilość płynów, wydalanych wraz z potem i moczem. Jak pokazują przeprowadzone obserwacje, przyjmowanie większej ilości płynów pozwala wydłużyć czas treningu, podczas którego nie pojawiają się skurcze. Odpowiednie nawadnianie nie zapobiega jednak całkowicie występowaniu skurczów.

Jak wynika z badań amerykańskich naukowców, którzy prowadzili swoje obserwacje na grupie zawodników futbolu amerykańskiego, występowanie skurczów jest ściśle uzależnione od poziomu sodu w organizmie zawodników. Doświadczenie pokazało, że skurcze dużo częściej dotykają sportowców, którzy tracili wraz z potem dużą ilość sodu (5 gramów sodu na litr potu). Jak wykazują badania, suplementacja sodem pozwala uzupełnić jego niedobory w organizmie. Dobrze jest również zwiększyć ilość spożywanej soli w codziennej diecie, co w połączeniu z odpowiednim nawodnieniem organizmu pozwala na całkowite wyeliminowanie problemu występowania skurczów.

Interesujący jest również problem kreatyny, która przez długi czas uznawana była za jedną z przyczyn powstawania skurczów. Najnowsze badania nie potwierdzają jednak tego, że kreatyna jest jednym z czynników wywołujących skurcze. Wręcz przeciwnie – suplementacja kreatyna pozwala na zmniejszenie częstotliwości występowania skurczów o nawet 60%! Dobre działanie przeciwskurczowe wykazuje również przyjmowanie kwasu octowego.

Artykuły powiązane: Rola sodu w trakcie treningu

Napisz komentarz