Suplementy wzmacniające układ odpornościowy

Choć często słyszy się, że “sport to zdrowie”, sportowcy częściej niż inne osoby zmagają się z nawracającymi infekcjami. Wydaje się to paradoksalne, bowiem wysiłek fizyczny powinien wzmacniać ich układ immunologiczny. Okazuje się jednak, że ekstremalny wysiłek fizyczny nie wzmacnia, a wręcz osłabia układ odpornościowy organizmu! Dotykające sportowca częste infekcje rozbijają cykl treningowy i uniemożliwiają osiągnięcie zamierzonych celów treningowych. Warto wiedzieć więc, jak odpowiednią suplementacją można usprawnić działanie układu immunologicznego.

Skąd biorą się zaburzenia działania układu odpornościowego?

Ekstremalny, intensywny wysiłek fizyczny często prowadzi do naruszenia równowagi immunologicznej. Jeśli treningi powtarzają się w krótkim czasie, a sportowiec nie ma czasu na odpowiednią regenerację organizmu, układ odpornościowy zostaje poważnie osłabiony. Najpoważniejsze zaburzenie równowagi układu odpornościowego występuje między pierwszą a dziewiątą godziną po wysiłku.

Mechanizm zaburzający równowagę układu immunologicznego jest dość prosty – podczas intensywnego wysiłku następuje wzmożone wydzielanie cytokin prozapalnych. Przez ich namnażanie zaczynają one przeważać nad cytokinami przeciwzapalnymi i atakują organizm (w tym m. in. mięśnie). Zmniejszenie ilości cytokin przeciwzapalnych dodatkowo obniża odporność co sprawia, że organizm sportowca jest szczególnie narażony na oddziaływanie wirusów i bakterii, wywołujących infekcje i choroby.

Suplementy wzmacniające odporność

Suplementy wzmacniające układ odpornościowy mają działać dwutorowo. Z jednej strony – substancje takie pozwalają opóźnić występowanie zmęczenia, co pozwala na wydłużenie treningu i zmniejszenie intensywności namnażania się cytokin prozapalnych. Z drugiej strony – suplementacja pozwala na lepszą regenerację organizmu, co pozwala go wzmocnić, skrócić czas odnowy i zmniejszyć zagrożenie wystąpienia infekcji.

Węglowodany

Podstawowym suplementem, który pozwala uniknąć zaburzeń systemu immunologicznego i wystąpienia stanów zapalnych po treningu, są węglowodany. Dostarczanie odpowiedniej ilości cukrów (np. wraz z napojami węglowodanowymi) pozwala na zmniejszenie reakcji immunologicznej organizmu oraz obniża poziom kortyzolu, zwanego hormonem stresu, który nasila rozpad białek i uniemożliwia prawidłowy rozrost tkanki mięśniowej. Węglowodany dostarczają energii dla poszczególnych komórek organizmu, a także pozwalają na utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi – cukry zapobiegają występowaniu zaburzeń systemu odpornościowego w wyniku hipoglikemii.

Białka

Nie tylko węglowodany, ale również białka pozwalają wzmocnić układ odpornościowy. Najlepiej sprawdzą się w tym przypadku:
– glutamina, która jest źródłem energii dla poszczególnych komórek ludzkiego ciała, a także jest immunostymulantem; przyjmowanie glutaminy pozwala obniżyć ryzyko infekcji o blisko 60%!;
– BCAA (aminokwasy rozgałęzione) – suplementacja BCAA pozwala na ograniczenie spadku poziomu glutaminy w organizmie, mającego miejsce w przypadku intensywnego wysiłku fizycznego; BCAA mają również działanie hamujące rozwój infekcji.

Inne

Nie tylko węglowodany oraz białka wykazują działanie wzmacniające układ odpornościowy. Sportowcy powinni również korzystać z innych substancji, które korzystanie wpływają na stan układu immunologicznego. Są to:
– probiotyki, które mają działanie przeciwdziałające zmęczeniu – doskonale sprawdzą się u sportowców przetrenowanych, a także tych cierpiących na trwałe zmęczenie;
– immunoglobiny (przeciwciała) – ich niski poziom w organizmie po treningu może być przyczyną większej podatności na infekcje; poziom przeciwciał wzrasta np. po spożyciu kofeiny, która wpływa na zwiększone wydzielanie adrenaliny;
– niezbędne kwasy tłuszczowe oraz antyoksydanty;
– arginina, która zwiększa wydzielanie tlenku azotu (NO) – to właśnie tlenek azotu jest źródłem energii dla komórek odpornościowych, które walczą z czynnikami chorobotwórczymi.

Artykuły powiązane: Suplementacja w okresie zimowym

Napisz komentarz