Suplementy roślinne

Preparaty pochodzenia roślinnego oraz zawierające domieszki ziołowe są coraz częściej obecne zarówno na rynku farmaceutycznym, jak również wśród suplementów i odżywek dla sportowców. Suplementy roślinne uznaje się za skuteczne i bezpieczne. Jak jest naprawdę?

Do najczęściej stosowanych i spotykanych ekstraktów roślinnych należą:
– żeń-szeń właściwy – jest to roślina powszechnie ceniona za działanie wzmacniające organizm; jak wskazują badania, żeń-szeń posiada działanie antyoksydacyjne – ograniczenie działania wolnych rodników pozwala na zwiększenie wytrzymałości sportowców, żeń-szeń pozwala również zahamować spadek formy oraz może wspomóc regenerację powysiłkową;
– eleuterokok kolczasty – nie wykazano pozytywnego wpływu na wyniki osiągane przez sportowców;
– guarana – guarana jest rośliną, zawierającą duże ilości kofeiny; wykazuje znaczące działanie odchudzające; guarana może być wykorzystywana przez sportowców do psycho-stymulacji i pobudzania organizmu do wysiłku;
– buzdyganek ziemny – znany jest również pod nazwą tribulus; nasila wydzielanie w organizmie testosteronu;
– różeniec górski – roślina ta uznawana jest za antyoksydant skutecznie hamujący szkodliwe działanie wolnych rodników; różeniec chroni przez spadkiem wydolności energetycznej (tzw. astenią) oraz podnosi wytrzymałość sportowców o ok. 3%;
– kordyceps chiński – uznawany jest za środek, który ma działanie rozszerzające naczynia krwionośne – dzięki zwiększonemu dopływowi tlenu do komórek ma wzmacniać wytrzymałość; działanie nie jest udowodnione badaniami naukowymi;
– miłorząb japoński – znany jest również pod nazwą gingko biloba; miłorząb japoński uważany jest za silny przeciwutleniacz; roślina ta poprawia krążenie krwi oraz zwiększa ilość dostarczanego tlenu do komórek, głównie do komórek mózgowych;

Wianabol – suplement zawierający m. in. palmę sabałową, żeń-szeń, guaranę i miłorząb japoński.

– kozieradka pospolita – kozieradka pozwala na regulację wydzielania i aktywności insuliny – nadprodukcja insuliny w organizmie przyspiesza zachodzące reakcje anaboliczne oraz powoduje zwiększenie syntezy glikogenu w mięśniach, dzięki czemu sportowiec dysponuje większym zapasem energetycznym i może ćwiczyć dłużej i efektywniej;
– arnika górska – niektórzy uważają, że suplementacja arniką może zmniejszyć powysiłkową obolałość mięśni, jednak działanie to nie zostało udowodnione;
– L-teanina – najlepszym źródłem L-teaniny jest herbata; L-teanina wykazuje działanie relaksujące i odprężające, ale bez pojawienia się ospałości i ciężkości organizmu; L-teanina może być wykorzystywana przez sportowców mających problem z zaśnięciem lub w okresie regeneracji potrenignowej;
– jeżówka wąskolistna – jeżówka jest rośliną wzmacniającą układ immunologiczny, w związku z czym może być stosowana jako suplement zapobiegający powstaniu infekcji lub skutecznie zwalczający objawy choroby;
– maca – jest rośliną zwiększająca popęd seksualny, stąd podejrzenie, że może podnosić poziom testosteronu – działanie nie jest do końca zbadane;
– palma sabałowa (karłowata) – zwiększa poziom DHT (dihydrotestosteron); nie odnotowano wpływu na osiągnięcia sportowców;
– kwas octowy – reguluje poziom cukru we krwi oraz wydzielanie insuliny – zwiększając poziom glikogenu wątrobowego, ma działanie opóźniające pojawienie się objawów zmęczenia w trakcie intensywnego treningu;
– kurkuma – działanie kurkumy nie jest jeszcze do końca zbadane, ale wyniki eksperymentów przeprowadzonych na zwierzętach wskazują, że ekstrakt z kurkumy poprawia regenerację mięśni po urazie; dzieje się tak dlatego, że kurkuma aktywizuje komórki macierzyste, które są odpowiedzialne za naprawę i wzmocnienie uszkodzonego mięśnia.

Większość wyników badań dotyczących oddziaływania roślin na osiągnięcia sportowców należy traktować z dużą dozą ostrożności. Skuteczność roślin zależy do wielu czynników, takich jak miejsce pochodzenia czy sposób przetwarzania i przechowywania rośliny. Dodatkowo, intensywność oddziaływania rośliny zależy również od tego, z którą częścią rośliny mamy do czynienia, bowiem inną zawartość aktywnych cząsteczek znajdziemy w liściach, inną w korzeniu, a jeszcze inną – w kwiatach czy łodygach.

Napisz komentarz