Suplementy na stawy (cz. 2)

Chondroityna
Siarczan chondroityny jest jednym ze składników tkanki chrzęstnej. Chondroityna wykazuje działanie ochronne na stawy, zapobiegając ich starzeniu i niszczeniu. Największym minusem stosowania chondroityny jest jej dużo niższa wchłanialność, niż w przypadku glukozaminy. Ponadto, chondroityna jest znacznie droższa niż glukozamina, stąd też w przypadku problemów ze stawami zaleca się w pierwszej kolejności przyjmować glukozaminę, a chondroitynę jako dodatek w przypadku wyjątkowo poważnych problemów ze stawami i występowania dużej bolesności. Dużą dawkę chondroityny dostarcza suplement MEX A-PAK Pro.

Arthreo Free ActivLab 60 kapsułek

MSM (metylosylfonylometan)
Metylosylfonylometan jest substancją bogatą w siarkę, która jest składnikiem niezbędnym do odnowy chrząstek. MSM wykazuje działanie słabsze niż glukozamina, ale jednocześnie jest od niej dużo szybszy. MSM posiada właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne. W mniejszym stopniu wpływa na regenerację stawów. MSM znajdziemy m. in. w suplementach Arthreo Free ActivLab czy Arthro Guard BioTech USA.

Żelatyna pochodzenia zwierzęcego
Żelatyna pochodzenia zwierzęcego jest substancją, której dobroczynne działanie na stawy znane było już w średniowieczu. Ze względu na to, że żelatynę pozyskuje się z bogatych w kolagen skór i kości zwierząt, zawiera ona duże ilości glicyny, proliny i hydroksyproliny, które działają ochronnie na stawy. Żelatyna lepiej sprawdza się w przypadku silniejszych dolegliwości stawowych. Jej największą zaletą jest powszechna dostępność oraz niska cena. Suplementem na stawy opartym niemal w całości na żelatynie jest Gelatine Forte firmy Weider. Żelatyna występuje również jako składnik pomocniczy m. in. w suplemencie Flex Core Fitness Authority.

Trec Joint X Pack 30 saszetek

Kwasy tłuszczowe
Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 (zwłaszcza w przypadku włączenia do codziennej diety produktów zawierających duże ilości witaminy E oraz oliwę z oliwek) zapobiegają pojawianiu się lekkich stanów zapalnych w stawach. Korzystne działanie kwasów tłuszczowych da się zaobserwować dopiero po dłuższym okresie suplementacji. Zaleca się stosowanie kwasów tłuszczowych jako środków zapobiegawczych, a nie leczących. Kwasy tłuszczowe omega można przyjmować również na drodze suplementacji – monosuplementami opartymi w całości na kwasach omega są np. Omega 3-6-9 Fitness Authority czy Omega 3-6-9 Trec Nutrition. Kwasy tłuszczowe omega stanowią również ważny składnik specjalistycznych suplementów na stawy, np. Flex Box CrossTrec czy Joint X Pack Trec Nutrition.

Estryfikowane jednonienasycone kwasy tłuszczowe
Estryfikowane jednonienasycone kwasy tłuszczowe można przyjmować doustnie lub w kremach, którymi smaruje się chory staw. Substancja ta ma działanie szybko łagodzące ból, a w dłuższej perspektywie może również osłabiać stany zapalne, a także zwiększa elastyczność stawów. Kompleks kwasów tłuszczowych korzystnie wpływających na działanie stawów znajdziemy m. in. w suplemencie Animal Flex Universal Nutrition.

Kremy rozgrzewające
Kremy rozgrzewające doskonale sprawdzą się przede wszystkim w treningu w niskiej temperaturze. Kremy rozgrzewające stosuje się, aby wyrównać ciepłotę ciała i jednocześnie zapobiec poważniejszym uszkodzeniom stawów. Tzw. rozgrzewanie bierne pozwala przygotować mięśnie i stawy do wysiłku, a także ułatwia rozgrzewanie czynne. Dobrym kremem rozgrzewającym jest Red Hot Gel Trec Nutrition, bazujący na naturalnych, ziołowych składnikach, który ma formę hydrożelu, szybko wchłaniającego się w skórę i niepozostawiającego tłustych śladów na ubraniu.

Vita Complex BioTech USA 60 tabletek

Krzem
Krzem jest pierwiastkiem, który w organizmie odpowiedzialny jest za tworzenie tkanki łącznej oraz wzmacnia stawy i kości. Suplementacja krzemem jest wskazana zwłaszcza w przypadku sportowców, którzy tracą duże ilości tego pierwiastka wraz z potem i moczem. Zwiększenie poziomu krzemu w organizmie pozwala na zmniejszenie częstotliwości występowania uszkodzeń mięśniowych i stawowych. Dobrym sposobem na uzupełnienie krzemu w organizmie jest stosowanie preparatów mineralnych i witaminowo-mineralnych, np. Vita Complex BioTech USA czy Vitamin A-Z Hi-Tec Nutrition.

Warto pamiętać, że masa kostna i gęstość mineralna kości zwiększa się podczas treningu siłowego. Trening wytrzymałościowy może jednak znacząco osłabić kości, przede wszystkim w przypadku niskokalorycznej diety ubogiej w wapń i tłuszcze. W przypadku problemów z kośćmi, warto rozpocząć suplementację wapniem i proteinami – substancje te pozwalają na zmniejszenie ryzyka zaburzeń tkanki kostnej, a także pomagają podnieść gęstość mineralną kości.

Przeczytaj też: Suplementy na stawy (cz. 1)

Napisz komentarz