Suplementy a zaburzenia układu trawiennego (cz. 1)

Układ trawienny jest bardzo wrażliwy u sportowców. Do sportowców najbardziej podatnych na występowanie chorób związanych z układem pokarmowym i trawiennym należy zaliczyć biegaczy i przedstawicieli dyscyplin wytrzymałościowych – aż 65% z nich zmaga się z problemami natury gastrologicznej.

Choroby układu pokarmowego i trawiennego mogą przebiegać w różny sposób. Do najczęstszych objawów zalicza się m. in. biegunkę, skurcze jelit, wzdęcia, a w najgroźniejszych przypadkach również krwawienia żołądkowo-jelitowe. Jak się okazuje, odpowiednią profilaktyką i suplementacją można ograniczyć pojawianie się nieprzyjemnych objawów zaburzeń układu trawiennego.

Problemy jelitowe

Przyczyn pojawienia się problemów jelitowych jest wiele. Do podstawowych należy zaliczyć duże różnice w ukrwieniu układu pokarmowego w stanie spoczynku i w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, odwodnienie organizmu, wahania tlenu mogące uszkodzić błonę śluzową układu pokarmowego, hipertermia, hipoglikemia czy narażenie ciała na gwałtowne wstrząsy. Wszystkie te czynniki mogą wpływać na zaburzenia pracy układu pokarmowego.

Suplementacja w przypadku problemów jelitowych jest uzależniona w dużej mierze od indywidualnych potrzeb sportowca. Jeśli problemy związane są z zaburzeniami ukrwienia jelita, dobrze jest przyjmować w trakcie wysiłku napoje węglowodanowe oraz dostarczające organizmowi dużych ilości elektrolitów. Przyjmowanie zwiększonej ilości płynów pozwala również zapobiegać odwodnieniu. Dostarczanie wraz z płynami węglowodanów pozwala ochronić organizm przed wystąpieniem hipoglikemii.

Przy problemach z jelitami dobrze jest również przyjmować pro- i prebiotyki – mają one działanie intensyfikujące rozwój flory bakteryjnej w jelitach, wspomagającej procesy trawienne. Hamująco na przenikanie czynników chorobotwórczych działa spożywanie 1 grama witaminy C dziennie. Sportowcy cierpiący na problemy trawienne mają zwykle bardzo niski poziom glutaminy we krwi, w związku z czym zaleca się im również suplementację glutaminą lub BCAA – białka te utrzymują poziom glutaminy na stałym, wysokim poziomie.

Kolka

Kolka jest dolegliwością bardzo często dotykają sportowców. Jej pojawienie się związane jest z dużym wysiłkiem fizycznym. Kolka objawia się jako kłujący ból w podbrzuszu po lewej lub (częściej) po prawej stronie. Pojawieniu się kolki sprzyja wyprostowana pozycja tkanki piersiowej oraz wstrząsy doznawane podczas biegania. Pomimo tego, że kolka to zjawisko często dotykające sportowców (zarówno amatorów, jak i profesjonalistów), nie zostało ono dotychczas odpowiednio zbadane i opisane. Nadal do końca nie wiadomo więc, jak z nią walczyć.

Z kilku badań, które do tej pory przeprowadzono, da się jednak wysnuć kilka wniosków. Po pierwsze: picie wody przed wysiłkiem nie tylko zwiększa ryzyko wystąpienia kolki, ale również wzmaga jej intensywność i wydłuża czas trwania. Ponadto, im płyny bardziej bogate w węglowodany (10% i więcej) tym ostrzejszy ból wywołuje pojawiająca się kolka. Najlepiej jest wypijać w trakcie wysiłku fizycznego mniejsze ilości wody, ale częściej. Ponadto, dobrze jest wybierać napoje izotoniczne oraz hipotoniczne.

Kolka w równym stopniu dotyka sportowców każdej dyscypliny. Jak wynika z obserwacji, częstotliwość jej występowania spada wraz z wytrenowaniem sportowca, który uodparnia się na na kolkę. Ponadto, częstotliwość występowania kolki zależy również od wieku sportowca – im jest on starszy, tym ryzyko wystąpienia kolki maleje.

Suplementy a zaburzenia układu trawiennego (cz. 2)

Napisz komentarz