Suplementy a układ sercowo-naczyniowy

Zaburzenia działania układu immunologicznego i trawiennego u sportowców mają zwykle charakter przejściowy i krótkotrwały. Dużo poważniejsze dla zdrowia, a nawet życia sportowca, mogą okazać się zaburzenia w pracy układu sercowo-naczyniowego. Niejednokrotnie bywa tak, że niewydolność mięśnia sercowego jest przyczyną zasłabnięcia, a nawet śmierci zawodnika, chociażby na trasie maratonu. Dobrze więc wiedzieć, jak dbać o serce i układ krwionośny, aby zapobiec zmęczeniu serca i zaburzeniom jego pracy.

Problemy kardiologiczne

Serce jest najważniejszym mięśniem w organizmie. Jak każdy mięsień, również serce może się męczyć w wyniku intensywnego, długotrwałego wysiłku. Żeby zapobiec zmęczeniu serca należy przede wszystkim nawadniać organizm. Ubytek wody w krwi sprawia, że dochodzi do tzw. wzrostu lepkości krwi – krew gęstnieje oraz transportuje mniej tlenu. Większa lepkość krwi sprawia, że aby właściwie funkcjonować serce musi bić mocniej i szybciej, w związku z czym jest zmuszone do większego wysiłku i szybciej się męczy. Warto pamiętać, że źródłem energii dla serca są dwie substancje – kreatyna i ryboza. Dostarczanie tych substancji na drodze suplementacji pozwala nie tylko wspomóc pracę serca, ale również wydłuża wysiłek wytrzymałościowy dzięki jednoczesnemu przyspieszeniu syntezy ATP (działanie rybozy).

Mięsień sercowy, podobnie jak inne mięśnie w organizmie, w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego może się nie tylko zmęczyć, ale również uszkodzić. Kluczowa okazuje się w tym przypadku regeneracja powysiłkowa, która pomaga chronić przed katabolizmem mięśniowym, pojawiającym się po intensywnym wysiłku fizycznym. Największą rolę w przypadku regeneracji mięśni odgrywają proteiny, witaminy i minerały, których przyjmowanie pomaga zapobiegać powstawaniu mikrourazów mięśnia sercowego.

Zaburzenia parametrów krwi

Krew pełni bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie. Pomaga ona transportować tlen i substancje odżywcze, jednocześnie usuwając z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii. Wysiłek fizyczny wpływa negatywnie na ukrwienie organizmu – z jednej strony wraz z odwodnieniem następuje zjawisko zwiększania lepkości krwi, a dodatkowo wysiłek fizyczny przyspiesza też rozpad krwinek czerwonych (erytrocytów). Jest to o tyle groźne, że wpływa negatywnie na pracę serca, które musi bić szybciej i mocniej, by organizm mógł funkcjonować właściwie. Ponadto, wraz z długotrwałym treningiem obniża się poziom tlenu dostarczanego mięśniom, co uniemożliwia ich prawidłową prace i może prowadzić do zakwaszenia.

omega 3 6 9 trecIstnieje szereg suplementów, które pozwalają na zmniejszenie lepkości krwi, pojawiającej się w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego. Przyjmowanie witamin A, C i E pozwala zapobiegać usztywnieniu i niszczeniu erytrocytów. Dobre efekty zmniejszające lepkość krwi daje również wzbogacenie diety w niezbędne kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Organizmowi można również dostarczać EPA (kwas eikozapentaenowy), DHA (kwas dokozaheksaenowy) oraz GLA (kwas gamma-linolenowy). Komplet tych kwasów tłuszczowych dostarczają suplementy diety, takie jak np. Omega Extreme Hi Tec Nutrition czy Omega 3-6-9 Trec Nutrition. Ochronnie można przyjmować także antyoksydanty.

Anemia u sportowców

Ze względu na problemy z układem krwionośno-sercowym, sportowców często podejrzewa się o różne choroby. Najczęściej sportowców (szczególnie trenujących sporty wytrzymałościowe) posądza się o anemię. Rzeczywiście, wyniki badań krwi wielu światowej klasy sportowców charakteryzują się niskim hematokrytem (stosunkiem erytrocytów do pozostałych elementów krwi). Pomimo jednak, że wyniki te są podobne jak w przypadku osób cierpiących na anemię (niedokrwistość), u sportowców takie wyniki to nie oznaka choroby, a treningów.

W wyniku częstej i intensywnej aktywności fizycznej sportowcy cierpią na deficyt erytrocytów. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest kilka czynników, m. in.:
– przyspieszona hemoliza (rozpad czerwonych krwinek);
– zmniejszenie zdolności erytrocytów do odkształcania się, w wyniku czego erytrocyty u sportowców charakteryzują się krótszą żywotnością, a w skrajnych przypadkach zjawisko to może prowadzić nawet do zniszczenia krwinek;
– utrata krwi z moczem i stolcem – utrata krwi zawierającej duże ilości erytrocytów jest zwykle związana z częstymi u sportowców zaburzeniami układu trawiennego, prowadzącymi do pojawienia się takich dolegliwości, jak krwawienia żołądkowo-jelitowe;
– stres oksydacyjny – w jego wyniku wolne rodniki atakują i uszkadzają komórki ludzkiego ciała, w tym również czerwone ciałka krwi, co powoduje zmniejszenie ilości erytrocytów.

Pomimo tego, że niski poziom erytrocytów u sportowców nie jest anemią, sportowcy powinni sięgać po suplementy pomagające wyrównać poziom erytrocytów we krwi. Suplementacja pozwala nie tylko na ograniczenie rozpadu erytrocytów, ale również intensyfikuje proces ich tworzenia. W przypadku zmniejszonej ilości erytrocytów, sportowcy powinni dbać o właściwe nawodnienie organizmu podczas wysiłku. Ponadto, ważne jest również dostarczanie organizmowi odpowiedniego poziomu niezbędnych kwasów tłuszczowych, które uelastyczniają erytrocyty i zapobiegają ich sztywnieniu. Niszczące działanie wolnych rodników może zostać zahamowane przez antyoksydanty. Żeby zapewnić sobie maksymalną intensyfikację tworzenia erytrocytów, należy stosować preparaty będące kombinacją witamin z grupy B (B1, B2, B6 i B12), kwasu foliowego i żelaza, np. B12 Forte Olimp. Dobrym rozwiązaniem będzie stosowanie również specjalistycznych preparatów witaminowo-mineralnych dla osób aktywnych fizycznie, dostarczających tych substancji aktywnych w dużym stężeniu.

Czytaj też: Problemy oddechowe sportowców

Napisz komentarz