Suplementacja podczas diety odchudzającej

Każdy, kto chociaż raz próbował się odchudzać stosując specjalną, odchudzającą dietę wie, że zrzucenie nadprogramowych kilogramów wcale nie jest łatwe. Często po początkowych, spektakularnych efektach waga staje w miejscu. Związane jest to z tym, że wraz z wprowadzeniem niskokalorycznej diety opróżnia się układ pokarmowy, a także zmniejsza się retencja wody w organizmie, w związku z tym w pierwszym okresie momentalnie pojawiają się widoczne efekty. Są one jednak tylko chwilowe, a bez odpowiednich ćwiczeń i właściwej suplementacji może nie tylko dojść do zmniejszenie szybkości metabolizmu oraz zahamowania utraty wagi, ale również do pogorszenia nastroju, zarzucenia diety i pojawienia się efektu jo-jo.

Jak chudniemy?
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że proces chudnięcia, czyli tracenia tkanki tłuszczowej, przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie tłuszcze muszą zostać uwolnione z komórek tłuszczowych, tzw. adipocytów. Uwolnione kwasy tłuszczowe trafiają do krwiobiegu, skąd wraz z krwią przedostają się do mięśni i wątroby, gdzie są wyłapywane i zamieniane na energię. Szacuje się, że tylko ⅓ wszystkich uwolnionych pod wpływem adrenaliny i noradrenaliny tłuszczów zostaje zamieniona w energię – pozostałe wracają do komórek tłuszczowych.

Efektywność każdej diety uzależniona jest szybkości i poziomu utleniania uwalnianych z komórek tłuszczowych lipidów. Utlenianie w wątrobie i mięśniach pozwala na zamianę tłuszczu w energię, wykorzystywaną potem w procesach życiowych. Zdolność do utleniania tłuszczów i wykorzystywania ich jako źródło energii zamiast węglowodanów i białka ma kluczowe znaczenie w trakcie odchudzania.

Problemy z odchudzaniem a suplementacja
Podczas diety odchudzającej, w organizmie zachodzą poważne zmiany związane głownie ze zmianą działania metabolizmu, układu pokarmowego oraz układu krążenia. Zmiany te mogą wywołać poważne problemy, które uniemożliwią kontynuowanie diety i sprawią, że odchudzanie będzie nieskuteczne. Na wszystkie poważniejsze problemy, pojawiające się podczas odchudzania, mogą pomóc suplementy wspomagające odchudzanie.

1. Spowolnienie metabolizmu.
Zmniejszenie kaloryczności spożywanych posiłków może szybko doprowadzić do deficytu energii w organizmie, który pociąga za sobą obniżenie tempa przemiany materii. Głównym objawem spowolnienia metabolizmu jest częstsze odczuwanie zimna, związane ze zmniejszeniem wydzielania hormonów tarczycy. Żeby przyspieszyć metabolizm należy stosować preparaty stymulujące proces termogenezy. Suplementy aktywizujące proces wytwarzania ciepłoty ciała nazywane są termogenikami.

2. Obniżenie poziomu utleniania tłuszczów.
Długotrwała dieta odchudzająca powoduje gwałtowny spadek wydzielania adrenaliny i noradrenaliny, które odpowiedzialne są za uwalnianie kwasów tłuszczowych i ich utlenianie. Objawem obniżenia się poziomu hormonów lipolitycznych w organizmie jest pojawiające się uczucie zmęczenia. Aby utrzymać hormony na wysokim poziomie, należy uprawiać aktywność fizyczną oraz stosować suplementację termogenikami.

3. Wzrost apetytu.
Dieta o obniżonej kaloryczności może doprowadzić do pojawienia się deficytów energii, których nie jest w stanie pokryć energia z utlenianych tłuszczów. Dodatkowo, gdy organizm jest nie tylko osłabiony, ale również zmęczony, może pojawić się wzrost apetytu, który jest mechanizmem obronnym organizmu. W takim przypadku doskonale sprawdzą się suplementy hamujące apetyt oraz suplementy uzupełniające poziom witamin i minerałów w organizmie.

4. Utrata beztłuszczowej masy ciała.
Pomimo tego, że celem diety odchudzającej jest utrata tłuszczu, zwykle połowa traconych kilogramów związana jest z utratą tzw. beztłuszczowej masy ciała, a więc mięśni i tkanki kostnej. Żeby zachować odpowiedni poziom beztłuszczowej masy ciała wskazana jest suplementacja białkiem i wapniem, które będą działać ochronnie na mięśnie i układ kostny.

5. Zaburzenia poziomu kwasowości krwi.
W wyniku ograniczenia przyjmowanych węglowodanów, stosowania wysokobiałkowej diety i przenikania do krwi kwasów tłuszczowych podnosi się kwasowość krwi. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej krwi powoduje, że tempo spalania tłuszczów znacznie maleje. Żeby przywrócić krwi właściwe pH i zintensyfikować proces spalania tłuszczu dobrze jest przyjmować dwuwęglan sodu, który ma działanie wyrównujące pH.

6. Problemy krążeniowe.
Wprowadzenie niskokalorycznej diety może powodować podniesienie się w organizmie stężenia aminokwasu siarkowego, tzw. homocystein. Ich wysoki poziom może być przyczyną problemów sercowo-naczyniowych. Żeby zminimalizować zagrożenie problemów krążeniowych należy zastosować w trakcie odchudzania suplementację witaminami z grupy B (kwas foliowy, B6 i B12).

Napisz komentarz