Suplementacja okołotreningowa

Mimo poglądu zakładającego, że największe znaczenie dla pojawienia się zadowalających efektów treningowych w postaci dużych przyrostów suchej masy mięśniowej i czystej siły posiada dobre wykorzystanie okresu potreningowego i efektywnej regeneracji, nie mniej znacząca wydaje się być suplementacja okołotreningowa, polegająca na przyswojeniu dodatków funkcyjnych przed i bezpośrednio po treningu. Dlaczego jest to takie ważne oraz jakie składniki najlepiej włączyć do suplementacji okołotreningowej?

Hipertrofia wysiłkowa

Rozrost masy mięśniowej powodowany jest przez anabolizm białek kurczliwych włókien mięśniowych, aktywowany na skutek intensywnych ćwiczeń fizycznych. Pomocniczo na ten proces oddziałują hormony anaboliczne, które mogą nasilać procesy transkrypcji i translacji, stanowiące dwa filary hipertrofii mięśnia. Skurcze mięśnia, jakie mają miejsce w trakcie wykonywania ćwiczeń fizycznych, aktywują trzy szlaki sygnałowe, które powodują reakcję związaną z syntezą nowych włókien mięśniowych. Procesy te nie mogłyby jednak zachodzić bez jednoczesnego uaktywnienia trzech enzymów, odbierających sygnał o naprężeniu błony komórkowej mięśnia w wyniku ćwiczeń i poddaniu ich obciążeniom. W przemianach prowadzących do hipertrofii mięśniowej wykorzystują one dostarczone im z zewnątrz składniki aktywne.

Co przyjmować przed i na treningu?

fitness-1348867_640Kluczowym składnikiem aktywnym dla zachodzących w trakcie treningu przemian, których efektem jest przyrost masy mięśniowej, jest niewątpliwie arginina. Nasila ona wytwarzanie tlenku azotu, który odgrywa istotną rolę w aktywacji kinazy mTOR, czyli procesu, w wyniku którego dochodzi do tworzenia nowych białek w mięśniach. Najwięcej argininy w porcji preparatu przedtreningowego znajdziesz w suplementach N.O.-Xplode 3.0 BSN (6 g) oraz Pre Pump Real Pharm (5 g).

W wyniku wzmożonej hipertrofii mięśni, szczególnego znaczenia nabiera dostarczenie do organizmu aminokwasów, stanowiących podstawowy budulec białek. Właśnie w trakcie treningu szczególnej intensywności nabierają procesy, w wyniku których z krwiobiegu pobierane są znaczne ilości wolnych aminokwasów, które służą jako najważniejszy element, służący budowaniu białek mięśniowych. Oznacza to, że kluczowe dla wykorzystania hipertrofii wysiłkowej mięśni jest przyjęcie jeszcze przed treningiem albo w jego trakcie wartościowego preparatu aminokwasowego lub hydrolizowanego białka serwatkowego, które szybko podniosą we krwi poziom łatwo dostępnych aminokwasów. Ciekawie pod tym względem prezentuje się formuła Musclemino Stage 1 Olimp – kompletna formuła aminokwasowa do stosowania przed i w trakcie treningu, zawierająca optymalnie dostosowane do potrzeb i wagi zawodnika aminokwasy.

assault muscle pharmJeśli chcemy znaleźć przedtreningówkę dostarczającą jednocześnie NO-boosterów oraz dużej ilości najpotrzebniejszych do zachodzenia rozrostu mięśnia aminokwasów (przede wszystkim BCAA i glutaminy), warto zdecydować się na Ergogenic ActivLab, Assault MusclePharm albo Big Bang 3.0 Scitec Nutrition, dostarczające wszystkich tych składników. Szczególnie wartościowy wydaje się być ten ostatni suplement, w którego składzie znajdziemy również metioninę – aminokwas siarkowy, który inicjuje proces metylacji, będący pierwszym etapem syntezy aminokwasów i produkcji nowych białek.

Niezwykle istotne jest zaopatrzenie mięśni w trakcie treningu także w dwa inne aminokwasy – ornitynę i taurynę. Ta pierwsza jest składnikiem niezbędnym do produkcji poliamin, bez których niemożliwy byłby anabolizm białek. Z kolei tauryna zwiększa aktywność skurczową włókien mięśniowych oraz aktywuje gospodarkę wapniową, wpływając pozytywnie na efektywność pracy mięśni i intensywność związanej z tym wysiłkowej hipertrofii mięśniowej. Wszystkie te składniki aktywne współtworzą formułę Scitec Big Bang 3.0. Pełną pulę aminokwasów w doskonałych proporcjach znajdziemy również we wspomnianym preparacie Muscleamino Stage 1 Olimp.

Co przyjmować po treningu?

Podstawą suplementacji potreningowej powinno być uzupełnienie poziomu kreatyny. Zaraz po zakończeniu aktywności fizycznej mięśni są znacznie bardziej wrażliwe na dostarczane z zewnątrz składniki aktywne, co dotyczy również kreatyny, błyskawicznie absorbowanej do krwiobiegu i komórek mięśniowych. Liczne badania naukowe udowodniły, że stosowanie kreatyny po wysiłku przynosi znacznie lepsze efekty niż suplementacja tą substancją przed treningiem, co objawia się większymi przyrostami beztłuszczowej masy mięśniowej, zmniejszeniem masy tłuszczowej oraz zwiększeniem siły, mierzonej wyciskanym ciężarem.

żel regenerujący dla sportowcówNa rynku istnieje wiele formuł regeneracyjnych dedykowanych sportowcom, nie wszystkie dostarczają jednak niezbędnej do skutecznej regeneracji i nasilania anabolizmu mięśniowego kreatyny. Chlubnymi wyjątkami są takie preparaty, jak: Regenerate Gel Trec, Resurrector Olimp, RegeneratOR Biogenix, Respawn ActivLab oraz Cell Mass 2.0 BSN, które warto włączyć do okołotreningowej suplementacji, mającej na celu zwiększenie przyrostów masy mięśniowej.

Czytaj też: Suplementy przedtreningowe

Napisz komentarz