Rodzaje kreatyny

Kreatyna to jeden z najpopularniejszych suplementów stosowanych przez kulturystów. Ze względu na silne i złożone działanie, kreatynę często nazywa się legalnym anabolikiem. Oprócz najbardziej znanych monohydratu i jabłczanu, kreatyna występuje również w innych skutecznych formach. Poszczególne rodzaje kreatyny różnią się od siebie budową cząsteczkową i siłą działania – warto je znać i wypróbować na sobie, bowiem nigdy nie wiadomo, która forma kreatyny okaże się dla nas najskuteczniejsza. Wielu profesjonalnych kulturystów wykorzystuje synergię działania kilku rodzajów kreatyn, osiągając w ten sposób lepsze wyniki treningowe. Przeczytaj i przekonaj się, która forma kreatyny będzie dla Ciebie najlepsza!

1. Monohydrat kreatyny.
Monohydrat (monowodzian) kreatyny jest to najpopularniejszą formą kreatyny spotykaną w preparatach kreatynowych. Wpływa na to z pewnością niska cena odżywek z monohydratem kreatyny. Cząsteczka monohydratu kreatyny składa się z jednej cząsteczki kreatyny i jednej cząsteczki wody. Ze względu na prostą budowę cząsteczkową, monohydrat kreatyny jest dość niestabilny zarówno w roztworach, jak również w kwaśnym środowisku żołądkowym, stąd żeby osiągnąć zamierzony efekt należy przyjmować większe dawki monohydratu aniżeli innych form kreatyny. Dodatkowo, przyjmowanie monohydratu kreatyny może powodować skutki uboczne, np. zatrzymanie wody w organizmie czy dyskomfort żołądkowy. Ze względu na swoje łagodne działanie, monohydrat poleca się dla początkujących sportowców. Czysty monohydrat znajdziesz m. in. w Creatine Mega Caps 1250 Olimp czy 100% Creatine Scitec.

2. Jabłczan kreatyny.
Dużo stabilniejsza od monohydratu forma kreatyny, bowiem w przypadku jabłczanu w skład jednej molekuły wchodzą aż trzy cząsteczki kreatyny, związane za pomocą cząsteczki jabłczanu. Połączenie to pomaga podnieść poziom energii, bowiem jabłczan wykorzystywany jest w cyklu Krebsa. Jabłczan kreatyny jest dobrze rozpuszczalną formą kreatyny, nie powoduje problemów żołądkowych i znacznie ułatwia resyntezę ATP (energii na poziomie komórkowym). Czysty jabłczan kreatyny znajdziesz m. in. w Tri-Creatine Malate BioTech USA czy w CM3 Trec Nutrition.

3. Ester etylowy kreatyny.
Ester etylowy kreatyny to bardzo wydajna w suplementacji forma kreatyny – CEE wymaga o połowę mniejszej efektywnej dawki niż monohydrat, nie potrzebuje cukru do transportu ani fazy ładowania. Stosowanie estru etylowego kreatyny prowadzi do rozwoju twardej masy mięśniowej wysokiej jakości. Czysty ester etylowy kreatyny znajdziesz w Creatine Ethyl Ester BioTech USA.

4. Chlorowodorek kreatyny.
Chlorowodorek kreatyny jest jedną z najbardziej skoncentrowanych form związku, która doskonale rozpuszcza się w wodzie i niezwykle silnie pobudza procesy anaboliczne. Co niezwykle istotne, chlorowodorek nie powoduje podrażnień przewodu pokarmowego i nie wiąże wody pod skórą. Minusem chlorowodorku kreatyny jest jego smak, stąd formę tą spotyka się nie w monosuplementach, ale raczej w stackach kreatynowych. Chlorowodorek kreatyny znajdziesz np. w stacku kreatynowym Crea9 Xtreme.

5. Chlorowodorek estru etylowego kreatyny.
To forma powstała z połączenia estru etylowego i chlorowodorku kreatyny. Łączy w sobie właściwości obu tych form. Czysty chlorowodorek estru etylowego kreatyny znajdziesz w suplemencie CEE HCL OstroVit.

6. Cytrynian kreatyny.
Cytrynian kreatyny jest lepiej rozpuszczalny niż inne formy kreatyny oraz wykazuje większy efekt wypełnienia mięśni kreatyną. Cytrynian kreatyny zawiera 600 mg składnika aktywnego (cząsteczki kreatyny) w każdym związku, a kwas cytrynowy ma dodatkowy ładunek energetyczny i zwiększa stabilność cząsteczki w kwaśnym środowisku przewodu pokarmowego. Cytrynian kreatyny dostępnych jest w stackach kreatynowych, takich jak np. Crea Combat Scitec Nutrition czy Creatine Xplode Powder Olimp.

7. Pirogronian kreatyny.
Pirogronian kreatyny powstał z połączenia kreatyny i kwasu pirogronowego. Jest to dobrze rozpuszczalna forma kreatyny. Sam kwas pirogronowy bierze udział w przemianach energetycznych zachodzących w organizmie, pozwala podnieść możliwości wysiłkowe sportowca, a także przyczynia się do redukcji masy ciała. Pirogronian kreatyny to dobry wybór zwłaszcza dla osób w okresie rzeźbienia ciała czy budowy beztłuszczowej masy mięśniowej. Pirogronian kreatyny znajdziesz w stackach kreatynowych, m. in. w Creatine Strong Matrix 7 Olimp.

8. Chelat magnezowy kreatyny.
Chelat magnezowy kreatyny to jedna z najbardziej stabilnych form kreatyny dostępna na rynku. Dzięki połączeniu kreatyny z magnezem, substancja ta jest mniej drażniąca dla żołądka. Dodatkowo, magnez jest niezbędny w procesie przemiany nieaktywnego energetycznie ADP w ATP. Suplementacja chelatem magnezowym kreatyny pozwala również na dostarczenie tego niezbędnego dla sportowców pierwiastka, wspomagającego działanie układu nerwowego. Czysty chelat magnezowy kreatyny znaleźć można w Creatine Magna Power Olimp oraz w stackach kreatynowym, m. in. w Creatine Xplode Powder.

9. Kre-alkalyn.
Kre-alkalyn, czyli buforowany monohydrat kreatyny, to formuła kreatynowa działająca podobnie jak monohydrat. W przeciwieństwie do monohydratu kreatyny, suplementacja kre-alkalyn minimalizuje ryzyko konwersji kreatyny do nieaktywnej kreatyniny oraz nie powoduje skutków ubocznych, takich jak retencja wody w organizmie czy problemu żołądkowe. Czysty kre-alkalyn znaleźć można m. in. w Kre-Alkalyn Trec, Crea-Alka Buff ActivLab czy Creatine Alkaline Megabol. Kre-Alkalyn chętnie dodawany jest również do stacków kreatynowych, np. do Nitrobolon Energizer.

Napisz komentarz