Rodzaje argininy

Arginina jest jednym z najważniejszych dla sportowców aminokwasów. Wszystko przez swoje właściwości zwiększające produkcję tlenku azotu, usprawniające proces syntezy kreatyny oraz nasilające endogenne wytwarzanie hormonu wzrostu. Efektywność suplementacji argininą jest odmienna w zależności od formy, w jakiej zostanie podana do organizmu, bowiem poszczególne rodzaje argininy różnią się od siebie nie tylko budową, ale przede wszystkim właściwościami.

1. L-arginina

arginina w proszku biotech

Stack argininowy z L-argininą.

Najczęściej spotykaną w suplementach formą argininy jest aminokwas w wolnej formie, oznaczany na etykiecie jako L-arginina. Dobrze spisuje się zwłaszcza jako stymulant produkcji somatotropiny, a dzięki swojej naturalnej formie ten rodzaj argininy jest szczególnie polecany jako suplement. L-arginina w wolnej formie ma jednak podstawową wadę, którą jest niska tolerancja organizmu na aminokwas dostarczony w taki sposób co sprawia, że tylko niewielka ilość L-argininy dostarczonej doustnie wchłonie się do organizmu. Oznacza to konieczność suplementacji większymi dawkami rzędu 3-8 gramów na dobę. Czystą L-argininę można znaleźć w takich suplementach, jak L-Arginine OstroVit czy L-Arginine w kapsułkach BioTech USA.

2. Alfa-ketoglutaran L-argininy (AAKG)

AAKG to sól powstała z połączenia L-argininy oraz kwasu alfa-ketoglutarowego. Forma peptydowa argininy uznawana jest za dużo stabilniejszą i lepiej wchłanialną niż L-arginina. Skuteczniej podnosi również poziom insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1, poprawia metabolizm aminokwasów, wspomaga syntezę białek, działa antykataboliczne, a także efektywniej niż L-arginina rozszerza naczynia krwionośne, usprawniając transport składników aktywnych do wszystkich komórek, w tym do mięśni. Minusem AAKG jest jego wysoka cena, znacznie przewyższająca koszt suplementacji L-argininą. Najlepsze efekty daje suplementacja 2-5 gramami AAKG na dobę. AAKG to substancja często występująca w formie monosuplementu, czego doskonałym przykładem są takie preparaty, jak AAKG Scitec Nutrition, AAKG Xplode Powder Olimp czy Arginin Powder Hi-Tec Nutrition.

3. Chlorowodorek L-argininy (L-arginina HCl)

To arginina doskonale rozpuszczalna w wodzie, jest jednak nieco wolniej przyswajalna niż ta sprzężona z kwasem alfa-ketoglutarowym. Minusem chlorowodorku jest również jego gorzki smak który sprawia, że forma ta nie występuje w formie monosuplementów w proszku. Jest to jednak bardzo dobra alternatywa dla AAKG, która może nie daje aż tak spektakularnych rezultatów jeśli chodzi o pompę mięśniową, działa jednak nieco dłużej. Chlorowodorek w czystej postaci, zamknięty w kapsułkach, tworzy suplementy Mega Arginine Scitec Nutrition, L-Arginine Xtreme 1400 Trec czy Argi Power 1500 Mega Caps Olimp.

4. Jabłczan L-argininy

nitrobolon energizer

Przedtreningówka z jabłczanem argininy.

Podobnie jak AAKG, jest solą powstałą z połączenia dwóch cząsteczek L-argininy i jednej jabłczanu. To niezwykle stabilna i doskonała przyswajalna forma argininy, działająca szybko, ale niestety bardzo krótko. Ze względu na swoje krótkotrwałe działanie, jabłczan argininy jest rzadko spotykaną w suplementach diety formą argininy.

5. Piroglutamat (piroglutaminian) L-argininy

Podobnie jak jabłczan, również i ta forma jest solą powstałą z połączenia argininy z kwasem, tym razem piroglutaminowym. Właściwości obu tych substancji są synergiczne, jeśli chodzi o wzmocnienie endogennej produkcji hormonu wzrostu – arginina dzięki hamowaniu blokującej produkcję GH somatostatyny, z kolei kwas piroglutaminowy dzięki pobudzeniu wydzielania kwasu gamma-aminomasłowego. Najlepsze efekty daje suplementacja 1-3 g piroglutamatu L-argininy na dobę. Piroglutaminan jest jedną z trzech form argininy, tworzących formułę suplementu Arginine 3 ActivLab.

6. Ester etylowy L-argininy

Jest to arginina, która została poddana procesowi estryfikacji,w wyniku której powstają związki o bardziej złożonej strukturze chemicznej (tzw. estry). Dzięki temu ta forma argininy jest niezwykle stabilna, a także lepiej biodostępna, dzięki czemu do uzyskania optymalnych rezultatów suplementacji argininą można użyć mniejszej dawki tej substancji (ok. 1-3 g). Minusem tej formy jest wysoka cena, znacznie przekraczająca monosuplementy i stacki argininowe oparte na innych, zaawansowanych rodzajach argininy. Cena tej formy sprawia, że stanowi ona zwykle jedynie wartościowy dodatek złożonych, wysokiej jakości preparatów wspomagających kondycję, np. Testo X Pack Trec Nutrition.

Artykuły powiązane: Arginina

Napisz komentarz