Regeneracja powysiłkowa – etapy

Regeneracja powysiłkowa jest jednym z najważniejszych aspektów każdego profesjonalnego treningu. Bez właściwego zregenerowania organizmu po intensywnym treningu można szybko doprowadzić do stanu chronicznego przetrenowania, który hamuje osiąganie zadowalających efektów. Warto więc zwrócić uwagę na ten ważny aspekt treningu.

Regeneracja powysiłkowa jest procesem wielopoziomowym. W procesie regeneracji można wyróżnić aż osiem podkategorii, które uszeregowane są od najważniejszego aspektu treningowego do najmniej ważnego. Są to:

1) Regeneracja poziomu płynów w organizmie.
Kategoria pierwsza jest najważniejsza, bowiem warunkuje prawidłowość przebiegu pozostałych elementów regeneracji. Właściwe nawodnienie ma niebagatelne znaczenie dla organizmu – pozwala m. in. na całkowitą odnowę organizmu oraz pozytywnie wpływa na stan mięśni. Nawodnienie organizmu wzmacnia również układ odpornościowy.

2) Regeneracja energetyczna.
Przywrócenie organizmowi właściwych rezerw energetycznych jest drugim najistotniejszym aspektem regeneracji potreningowej szczególnie, jeśli intensywny wysiłek fizyczny często powtarza się w krótkim odstępie czasu.

3) Regeneracja poziomu witamin i minerałów.
Wraz z intensywnym wysiłkiem fizycznym zwiększa się wydzielanie potu i moczu. Właśnie z wodą człowiek traci najwięcej potrzebnych mu witamin i minerałów – niektóre z nich mają znaczny wpływ na ogólną kondycję organizmu oraz – w rezultacie – na osiągane wyniki.

4) Regeneracja immunologiczna.
Regeneracja układu odpornościowego – organizm osłabiony intensywnym wysiłkiem fizycznym jest bardziej podatny na infekcje i choroby, stąd należy szczególnie zatroszczyć się o to, aby wzmocnić układ immunologiczny.

5) Regeneracja poziomu hormonów.
Intensywny wysiłek fizyczny nie wpływa znacząco na gospodarkę hormonalną organizmu. Suplementacja ma na celu zmniejszenie poziomu hormonów katabolicznych, których stężenie w organizmie wzrasta wraz z intensywnym wysiłkiem fizycznym.

6) Regeneracja mięśni.
Regeneracja mięśni jest procesem długotrwałym, który trwa zwykle dłużej niż kilka dni. Regeneracja i ochrona układu mięśniowego jest ważna zwłaszcza w przypadku intensywnego, długotrwałego wysiłku fizycznego, charakteryzującego się dodatkowo dużą częstotliwością.

7) Regeneracja stawów.
Lekceważenie regeneracji stawów i więzadeł prowadzi zwykle do powstawania groźnych kontuzji. Choć początkowo elementy te nie będą nam doskwierać, przy nieprawidłowym wykonywaniu ćwiczeń i zaniedbaniu regeneracji więzadeł, stawów i ścięgien może pojawić się przewlekły ból, który jest w stanie na długo pozbawić sportowca możliwości trenowania.

8) Regeneracja układu nerwowego.
Regeneracja układu nerwowego trwa najdłużej. Jest elementem niezbędnym w przypadku powysiłkowej regeneracji, a zaniedbanie jej może stać się przyczyną przewlekłego zmęczenia organizmu.

Więcej o regeneracji powysiłkowej przeczytasz TUTAJ.

Napisz komentarz