Przetrenowanie – jak z nim walczyć?

W przypadku częstego, intensywnego wysiłku fizycznego, u sportowca mogą wystąpić objawy przetrenowania. Przetrenowanie jest osłabieniem fizycznych możliwości organizmu, związanym ze zbyt dużym obciążeniem treningami. Przetrenowanie prowadzi do występowania takich objawów, jak widoczny spadek formy oraz poczucie chronicznego zmęczenia. Czy odpowiednią suplementacją można poradzić sobie z przetrenowaniem?

Węglowodany w walce z przetrenowaniem

Na samym początku należy rozwiać wątpliwości – samo spożywanie dużej ilości węglowodanów nie uchroni przed przetrenowaniem. Warto pamiętać, że regeneracja to proces wielotorowy, wymagający połączenia ze sobą nie tylko zbilansowanej diety i właściwej suplementacji, ale także regeneracji immunologicznej czy chociażby układu nerwowego. Węglowodany pozwalają jednak zmniejszyć konsekwencje i uciążliwe symptomy związane z tym stanem organizmu.

Objawy przetrenowania są konsekwencją utraty z mięśni glikogenu. Żeby zminimalizować procesy strat tej substancji, warto wprowadzić dietę opartą o produkty wysokowęglowodanowe. Na wymierne korzyści takich zabiegów wskazują badania, którym poddano grupę sportowców trenujących tak intensywnie, że w krótkim czasie doprowadziło to do ich przetrenowania. U tych, którym podawano o ⅓ więcej cukrów i zwiększono kaloryczność diety o 22% poprzez zwiększenie ilości płynnych węglowodanów zauważono, że ich wytrzymałość w wyniku przetrenowania spadła jedynie o 16%, gdy w pozostałej grupie wytrzymałość zmniejszyła się aż o 25%. W ciągu kolejnych dwóch tygodni umiarkowanego treningu u sportowców, którym podawano dużą ilość węglowodanów, wytrzymałość wzrosła o 10%, podczas gdy u pozostałych zmalała o dodatkowe 13% w porównaniu ze stanem wyjściowym.

Warto jednak pamiętać, że dłuższy okres przetrenowania nie wpływa korzystnie na szybkość przetwarzania zasobów węglowodanów. Wręcz przeciwnie – przy długotrwałym przetrenowaniu wykorzystanie cukrów jako źródła energii jest bardzo słabe i opada wraz z trwającym wysiłkiem fizycznym. Długotrwały stan przetrenowania i upośledzenie wchłaniania i przetwarzania węglowodanów sprawia, że wyniki sportowców są dużo słabsze.

Czytaj też: Regeneracja powysiłkowa

Napisz komentarz