Masło orzechowe jako suplement diety

Często o suplementach diety myślimy w kategoriach proszków, pastylek, kapsułek czy hydrożeli, dostarczających nam składników odżywczych i aktywnych, niezbędnych do osiągnięcia zamierzonych celów treningowych. Tymczasem suplementem diety może być również masło orzechowe, które stanowi wartościowy dodatek do codziennego planu żywieniowego, dostarczający białka, węglowodanów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także prawdziwego bogactwa witamin i minerałów, niezbędnych w codziennej diecie osoby aktywnej fizycznie.

Krótka historia masła orzechowego

Oryginalne masło orzechowe wytwarzane jest z orzechów ziemnych. Ten przysmak, który najbardziej kojarzony jest chyba z kontynentem północnoamerykańskim, powstał dopiero w XIX w., choć już starożytni Indianie zdawali sobie sprawę z dobroczynnego wpływu orzechów na zdrowie psychofizyczne. Formułę masła orzechowego opracował i opatentował dopiero w 1895 r. John Harvey Kellogg – od tego czasu rozpoczęły się nieustanne eksperymenty, których efektem było wytwarzanie masła o odmiennej konsystencji i zawierającego rozmaite dodatki.

peanut-butter-684021_640Najzdrowsze masło orzechowe najlepiej jest zrobić samemu, poddając orzechy ziemne procesowi mielenia (np. w blenderze). Ważne jest, aby podczas tej czynności robić przerwy, dzięki czemu nie spalimy urządzenia, a także nie podniesiemy zbytnio temperatury masy orzechowej, co mogłoby negatywnie wpłynąć na jej wartości odżywcze. Kupując masło orzechowe w sklepie należy sprawdzać etykiety – jedynymi dozwolonymi dodatkami są sól, cukier oraz utwardzony olej roślinny, który zapobiega rozwarstwianiu się masła i tworzeniu na jego powierzchni oleju orzechowego, choć najlepiej, jeśli masło powstaje w 100% z orzechów bez żadnych innych dodatków. Zupełnie mija się z celem kupowanie masła z dodatkami smakowymi, aromatami czy tłuszczami roślinnymi, które znacznie obniżają jego walory zdrowotne i czynią nieprzydatnym w codziennej sportowej suplementacji, a także takiego, do którego produkcji wykorzystano orzechy pochodzące z plantacji produkujących żywność modyfikowaną genetycznie.

Co zawiera masło orzechowe?

Orzechy ziemne, z których wytwarzane jest oryginalne masło orzechowe, dostarczają dość dużej ilości kalorii – średnio w 100 gramach takiego produktu znajdziemy ok. 600 kcal. Na szczęście nie są to kalorie puste, bowiem w takiej ilości masła orzechowego znajdziemy ok. 30 gramów białka i 20 gramów węglowodanów, z czego większość z nich będzie stanowił błonnik i skrobia, stanowiące wartościowy i zupełnie nieszkodliwy dodatek sportowej diety. To, z czego najbardziej znane jest masło orzechowe, to bardzo wysoka zawartość kwasów tłuszczowych, wśród których zdecydowanie przeważają jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, o jakie koniecznie należy uzupełniać codzienny jadłospis. Substancje te są znakomitym źródłem energii, a także ważnym nośnikiem witamin i minerałów.

Nie można również zapominać o wysokiej zawartości mikroelementów w maśle orzechowym. Witamina E, niacyna, kwas foliowy, magnez, cynk, kwas pantotenowy, ryboflawina, tiamina, wapń, żelazo, miedź czy mangan to tylko najważniejsze, które znajdziemy w dużych ilościach w maśle orzechowym przygotowanym na bazie orzechów ziemnych.Substancje te wpływają pozytywnie na pracę całego organizmu, zwłaszcza układów nerwowego, krwionośnego czy naczyniowego.

Dzięki wysokiej zawartości błonnika, a także szybkiemu odczuwaniu sytości po spożyciu masła orzechowego, nie sprzyja ono – wbrew obiegowej opinii – pojawianiu się przyrostów wagi. Wbrew przeciwnie – używane w niewielkich ilościach i nie bezpośrednio przed snem może wręcz przyczynić się do nasilenia redukcji masy ciała! Nie powinny więc rezygnować z niego również osoby znajdujące się na dietach odchudzających oraz te, których celem jest odsłonięcie imponującej rzeźby. Dla nich masło orzechowe może być smaczną i sycącą przekąską, która z powodzeniem zastąpi tak lubiane słone i słodkie smakołyki.

masło orzechowe z białkiem scitecJeśli nie mamy czasu lub możliwości, by przygotować masło orzechowe samodzielnie w domu, najlepiej zakupić je w profesjonalnym sklepie z odżywkami lub bezpośrednio w sklepie producenta. Szukając najlepszego masła orzechowego, warto skusić się na to zawierające w składzie jedynie 100% orzechów ziemnych – przykładem takiego produktu jest chociaż Peanut Butter z linii So Good! Fitness Authority czy Peanut Butter Better Choice Trec,  a także masła orzechowe Scitec Nutrition, wolne od GMO, dodatku soli, cukru, oleju palmowego, konserwantów i barwników.

Czytaj też: Batony dla sportowców

Napisz komentarz