Kwasy tłuszczowe

Na kondycję sportowca oraz jego osiągnięcia niewątpliwy wpływ ma nie tylko rodzaj i intensywność wykonywanych ćwiczeń, ale przede wszystkim – właściwa dieta i suplementacja. Tylko dostarczając organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych można liczyć na osiągniecie zadowalających efektów treningowych. Bardzo ważne w diecie sportowca są również kwasy tłuszczowe.

Niezbędne kwasy tłuszczowe
Jakość spożywanych produktów ma olbrzymie znaczenie na osiągane przez sportowca wyniki. Odnosi się to również do spożywanych przez niego tłuszczów, które dzieli się na:
– tłuszcze nasycone – tzw. “złe” tłuszcze; ich cechą wyróżniającą jest fakt, że po schłodzeniu twardnieją,
– jednonienasycone, np. oliwa z oliwek,
– wielonienasycone, np. tłuszcze omega-6, omega-3 oraz CLA (sprzężony kwas linolowy).

Fitness Authority Omega-3 w kapsułkach

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (np. olej z nasion ogórecznika lekarskiego i wiesiołka, oleje z ryb) nazywane są niezbędnymi kwasami tłuszczowymi. Są one bardzo ważne, bowiem organizm nie może wytworzyć ich samodzielnie, a warunkują one jego prawidłowe działanie.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają ważną rolę w diecie sportowców, ponieważ wzmacniają wydolność całego organizmu, co ma wpływ nie tylko na długość i jakość treningu, ale przede wszystkim na wyniki osiągane przez sportowców. Okazuje się jednak, że w diecie sportowców zazwyczaj występują niedobory “dobrych” kwasów tłuszczowych.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, ale zasadniczo wyróżnia się dwa najważniejsze czynniki:
– dieta uboga w tłuszcze – im mniej tłuszczu w diecie, tym bardziej rośnie ryzyko niedoborów nienasyconych kwasów tłuszczowych w organizmie,
– oparcie diety o tłuszcze nasycone kosztem tłuszczów nienasyconych – nadmierna ilość kwasów nasyconych w diecie może wpływać na większą wrażliwość na stres oksydacyjny.

Nie można lekceważyć kwasów tłuszczowych w diecie, bowiem nie tylko poprawiają one wydolność organizmu oraz zapewniają lepsze osiągnięcia sportowe, ale wzmacniają również działanie układu immunologicznego. W diecie sportowca trenującego siłę oraz chcącego zwiększyć masę mięśniową, niezbędny może okazać się przede wszystkim sprzężony kwas linolowy (zwany w skrócie CLA), który pozwala na zmniejszenie katabolizmu mięśniowego, szybszy przyrost masy mięśniowej oraz przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Napisz komentarz