Kreatyna, karnityna i koktajle tlenowe – czy podnoszą wytrzymałość?

W poszukiwaniu środków, które wspomogłyby trening wytrzymałościowy, wiele osób szuka dodatkowych suplementów, pomagających w osiąganiu lepszych wyników. Zwykle w kontekście treningu wytrzymałościowego padają nazwy takich substancji, jak kreatyna, karnityna i koktajle tlenowe.

Kreatyna

Kreatyna jest substancją, która w niewielki sposób może przyczynić się do podniesienia wytrzymałości u sportowca. Kreatyna wykazuje silne oddziaływanie na pracę szybkokurczących się włókien mięśniowych FT, które odpowiedzialne są w organizmie za siłę, a nie za wytrzymałość. Ponadto, substancja ta wpływa na przyrost wagi, co również nie jest bez znaczenia przy treningu wytrzymałościowym. Czy oznacza to, że kreatyna jest całkowicie nieprzydatna podczas treningu wytrzymałościowego? Niekoniecznie. Kreatyna może okazać się bardzo pomocna szczególnie w końcówce treningu, gdy przed zawodami nie liczy się jedynie wytrzymałość, ale również szybkość. Szacuje się, że kreatyna jest w stanie podnieść siłę zawodnika aż o 6% oraz zmniejszyć katabolizm mięśniowy nawet o 25%.

Karnityna

Działanie karnityny na ludzki organizm jest dość zróżnicowane. Do najważniejszych działań karnityny należy zaliczyć:
– transportowanie cząsteczek tłuszczu do mięśni, dzięki czemu tłuszcz staje się źródłem energii dla sportowca, co pozwala mu zaoszczędzić w mięśniach większe zapasy glikogenu;
– większe natlenienie mięśni, dzięki czemu można uniknąć zakwasów;
– polepszenie regeneracji komórek mięśniowych, co jest szczególnie istotne zwłaszcza podczas intensywnego, codziennego treningu.

Ludzki organizm jest w stanie sam wytwarzać karnitynę, jednak produkcja ta wystarcza jedynie na połowiczne pokrycie zapotrzebowania tej magazynującej się w mięśniach substancji. Pozostałą ilość człowiek musi uzupełnić, spożywając pokarmy bogate w karnitynę, do których zaliczyć można np. mięso czy nabiał. Szacuje się, że ze względu na intensywny wysiłek fizyczny sportowcy tracą dużo tej substancji i są szczególnie narażeni na jej niedobory, dlatego suplementacja karnityną jest w ich przypadku wskazana.

Koktajle tlenowe

Mianem koktajlu tlenowego określa się napój, który odznacza się dużo większą zawartością tlenu, aniżeli zwykła woda. Zwykle koktajle tlenowe zawierają około 90 miligramów tlenu na litr – dla porównania zwykła woda posiada jedynie ok. 4-10 miligramów tlenu w litrze płynu. Działanie koktajli tlenowych na sportowców jest jeszcze stosunkowo słabo zbadane – niektóre badania wskazują, że spożywanie wody tlenowej przez sportowców może poprawić ich wyniki nawet o 2,5%. Inne badania z kolei nie potwierdzają korzyści ze spożywania koktajli tlenowych, za to zauważają podniesienie się poziomu wolnych rodników w organizmie po ich wypiciu.

Czytaj też: Węglowodany w treningu wytrzymałościowym

Napisz komentarz