Kapsułki, tabletki, proszek… Która forma suplementu jest najlepsza? (cz. 2)

Suplementy w kapsułkach

Kapsułki – choć nieco podobne do tabletek – posiadają nieco odmienną budowę. Ich zewnętrzną warstwę stanowi elastyczna, ale twarda otoczka, wykonana zwykle z żelatyny. Wewnątrz niej – w postaci proszku, płynu, granulatu, pasty itp. – znajduje się substancja lecznicza. Kapsułki mogą mieć dwojaką budowę – otwierane składają się z dwóch części nakładanych na siebie, drugą formą są kapsułki elastyczne, jednolite. Ilość substancji aktywnej, której dostarcza jedna kapsułka, uzależniona jest od pojemności otoczki – zwykle postać kapsułkowa suplementu zawiera mniej substancji aktywnej, niż można znaleźć w proszku czy tabletkach.

kreatyna w kapsułkach dojelitowych

Kreatyna bezwodna w postaci kapsułek dojelitowych.

Kapsułki są chętnie stosowanymi formami odżywek, bowiem posiadają zwykle mniejsze rozmiary niż tabletki i łatwiej je połknąć. Dodatkowo szybo ulegają rozpadowi w żołądku, dzięki czemu działają w kilka minut po ich zażyciu, co ma znaczenie w przypadku, gdy potrzebujemy natychmiastowego efektu związanego z dostarczeniem organizmowi określonych substancji aktywnych. W przypadku trudności z połknięciem kapsułki, jej zawartość można wymieszać z płynem lub pokarmem i spożyć w takiej postaci bez szkody dla aktywności biologicznej składników aktywnych.

Wadą kapsułek jest ich cena, która przewyższa zarówno preparaty w proszku, jak i w tabletkach. Zdarza się również, że kapsułki – szczególnie otwierane – mogą powodować problemy gastryczne w postaci odbijania się po ich spożyciu. W przypadku nieprawidłowo działającego układu pokarmowego albo w wyniku przyjęcia dużej ilości kapsułek ulegających rozkładowi dopiero w jelitach, zdarza się również, że niestrawiona otoczka zostaje wydalona z organizmu wraz z kałem, co może budzić wątpliwości co do bezpieczeństwa i efektywności stosowania tego rodzaju suplementacji. Niewielki rozmiar kapsułki sprawia, że zwykle dostarcza ona pojedynczej substancji czynnej – w przypadku chęci suplementacji w ciągu dnia różnymi składnikami aktywnymi, może to powodować konieczność przyjęcia nawet kilkudziesięciu kapsułek na dobę, co zdecydowanie może obciążać żołądek i zmniejsza komfort suplementacji.

Suplementy w kapletkach

bcaa w kapletkach

Aminokwasy BCAA w kapletkach.

Kapletki to specyficzna forma farmaceutyków, łącząca w sobie cechy tabletki oraz kapsułki. Z jednej strony kapletki umożliwiają sprasowanie w jednej pastylce dużej ilości składników aktywnych, są jednak łatwe do połknięcia i szybko rozkładają się w kwaśnym środowisku żołądkowym. Niewątpliwą zaletą kapletek jest eliminacja wad związanych z suplementacją tabletkami czy kapsułkami, jednak czynnikiem hamującym ich powszechne zastosowanie na rynku suplementów jest kosztowny proces produkcji, który odbija się na cenie kapletkowych preparatów, znacznie przewyższającej podobne specyfiki w mniej zaawansowanej formie.

Suplementy w płynie

Od pewnego czasu suplementy w płynie zdobywają sobie coraz większe uznanie wśród osób aktywnych fizycznie Wpływa na to przede wszystkim wygoda suplementacji – nie wymagają rozcieńczania, łatwo odmierzyć porcję takiego produktu (miarka w nakrętce), często są również zamknięte w postaci poręcznych i lekkich shotów, mieszczących pojedynczą dawkę produktu, którą można zabrać ze sobą wszędzie i spożyć w dolownym miejscu i czasie.

karnityna w płynie trec

L-karnityna w postaci płynnego shota.

Preparaty w formie płynnej są wchłaniane do organizmu już w jamie ustnej – działają błyskawicznie, co ma znaczenie jeśli zależy nam na natychmiastowym efekcie. Nic dziwnego, że w formie płynnej dostępne są przede wszystkim preparaty pobudzające oraz suplementy okołotreningowe, gdzie czas absorpcji i prędkość działania są niezwykle istotnymi czynnikami. Preparaty w płynnej formie mają jednak również swoje wady – są zwykle mniej wydajne niż ich sproszkowane bądź tabletkowe odpowiedniki, również ich cena znacząco przewyższa koszty zakupu preparatów dostępnych w innych formach. Do poprawienia ich walorów smakowych często używa się również dodatków i konserwantów, które nie są zalecane do spożycia dla osób znajdujących się na różnego rodzaju dietach. Dodatkowo preparaty w płynie charakteryzują się zwykle krótkim okresem przydatności do spożycia, zwłaszcza po otwarciu opakowania, co wymusza ich szybkie zużycie.

Suplementy w żelu

węglowodany w żelu trec

Węglowodany na trening w postaci hydrożelu.

Suplementy w formie hydrożelu dostarczają organizmowi optymalnej kompozycji składników aktywnych w łatwo przyswajalnym żelu, posiadającym konsystencję nieobciążającą żołądka. Błyskawiczna absorpcja składników odżywczych, do której dochodzi już w jamie ustnej, niewielka dawka suplementu oraz optymalnie wyważone proporcje między substancjami aktywnymi sprawiają, iż hydrożele są szczególnie chętnie stosowane przede wszystkim przy produkcji suplementów okołotreningowych, przyjmowanych przed, w trakcie i po zakończeniu wysiłku fizycznego. Poza tym, że nie powodują dyskomfortu gastrycznego, który mógłby utrudnić nasz trening, suplementy w żelu nie wymagają wcześniejszego przygotowania – można przyjmować je bezpośrednio z saszetki, która stanowi odmierzoną porcję dzienną produktu, co znacznie ułatwia suplementację i komfort stosowania preparatu.

Pomimo tych wszystkich zalet, hydrożele posiadają jedną, podstawową wadę, którą jest niejednokrotnie zaporowa cena. Koszt jednej porcji odżywki kilkudziesięciokrotnie przekracza cenę suplementu w proszku czy kapsułkach. Dodatkowo często producenci – ze względu na trudności w rozpuszczeniu niektórych składników aktywnych i nadaniu im żelowej postaci – zubażają suplement w żelu o ważne składniki aktywne, jego formułę wypełniając substancjami słodzącymi i konserwantami, co podwyższa walory smakowe, ale z drugiej strony obniża jakość odżywki.

Czytaj też: Kapsułki, tabletki, proszek… Która forma suplementu jest najlepsza? (cz. 1)

Napisz komentarz