Kapsułki, tabletki, proszek… Która forma suplementu jest najlepsza? (cz. 1)

Wybierając suplementy diety zwykle kierujemy się naszymi aktualnymi potrzebami, a także składem preparatu, jego ceną oraz wygodą suplementacji. Większość osób ceniących sobie przede wszystkim ekonomię stosowania wybierze suplementy w proszku, które zazwyczaj starczają na długi czas i umożliwiają stosunkowo tanią suplementację. Dla osób, które cenią sobie przede wszystkim wygodę, lepsza będzie stała forma suplementu – tabletki lub kapsułki – które można szybko i bezproblemowo połknąć, z kolei miłośnicy innowacji z chęcią sprawdzą preparaty w płynie i w żelu.

Fakty i mity na temat suplementacji

aminowkasy ultra amino

Ultra Amino – suplement w tabletkach o wydłużonym czasie uwalniania składników aktywnych.

Wiele osób zastanawia się, czy forma preparatu ma wpływ na sposób i prędkość uwalniania składników aktywnych, a co za tym idzie, czy istnieją różnice w efektywności suplementacji poszczególnymi formami farmaceutyków? Jak wynika z najnowszych badań naukowych, na skuteczność wchłaniania składników aktywnych dostarczanych wraz z suplementem wpływa przede wszystkim jakość użytych substratów i ich biodostępność, a nie forma, w jakiej podamy suplement. Różnice w czasie wchłaniania są zwykle dość nieznaczne i wynoszą od kilku minut do ok. pół godziny. Wyjątkiem jest zastosowanie tabletek o wydłużonym czasie uwalniania substancji aktywnych, których czas absorpcji może wynosić nawet 24 godziny. Preparaty zawierające takie tabletki posiadają na opakowaniu specjalne oznaczenia literowe: SR, MR, CR, ER, XL lub XR, pozwalające odróżnić je od tradycyjnych preparatów. Przykładem takiego suplementu mogą być np. aminokwasy w tabletkach Hi Tec Ultra Amino, pozwalające na stopniowe uwalniane aminokwasów nawet do 5-6 godzin po spożyciu porcji odżywki.

Mimo tego, że kupując suplement o identycznym składzie i różniący się jedynie formą możemy liczyć na podobne działanie, warto zwrócić uwagę na specyfikę suplementacji preparatami występującymi w różnej formie. Może się bowiem okazać, że półgodzinna różnica w uwalnianiu składników aktywnych ma wpływ na jakość suplementacji okołotreningowej, dbałość o ekonomię stosowania skieruje nasze oczy ku preparatom w proszku, a osoby ceniące sobie wygodę, komfort i szybkość odnajdą swój sposób suplementacji w preparatach kapsułkowych. Z jakimi wadami i zaletami wiąże się suplementacja poszczególnymi formami sportowych specyfików?

Suplementy w proszku

whey protein complex olimp

Instantyzowana odżywka białkowa w proszku, jeszcze szybciej mieszająca się z płynami.

Suplementy w proszku stanowią chyba najliczniejszą grupę sprzedawanych odżywek. Forma ta jest charakterystyczna przede wszystkim dla odżywek białkowych i węglowodanowo-białkowych typu gainer, a także dla suplementów okołotreningowych, węglowodanów i koncentratów napojów izotonicznych. Fakty te nie dziwią, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że proszek wymaga wcześniejszego wymieszania z płynami, co poprawia prędkość jego absorpcji do żołądka, gdzie wszystkie składniki aktywne z nim przyswojone mogą zostać szybko wchłonięte i wykorzystane do doraźnych celów, takich jak zahamowanie katabolizmu mięśniowego (odżywki białkowe, gainery i potreningówki) czy natychmiastowe pobudzenie i przygotowanie organizmu do wysiłku (suplementy przedtreningowe).

Niewątpliwą zaletą suplementów w proszku jest ich niska cena, wynikająca przede wszystkim z nieskomplikowanego procesu produkcji. Dodatkowo, dzięki dołączonym do preparatów precyzyjnym miarkom, szybko można odmierzyć odpowiednią ich porcję, jaką bez problemów dopasujemy do indywidualnych potrzeb. Wersje smakowe odżywek dodatkowo ułatwiają i uprzyjemniają suplementację, czyniąc ze spożywania suplementów nie uciążliwą czynność, ale wyczekiwany czas słodkiego deseru czy orzeźwiającego napoju.

Minusem suplementów w proszku jest jednak problem z ich transportem – łatwo można je rozsypać, trudno także przygotować z nich porcję odżywki bez użycia płynu i pojemnika, co pociąga za sobą mało komfortową konieczność ich nieustannego transportowania wraz z odżywką. Niemożliwe jest również odmierzenie i zabranie ze sobą pojedynczej porcji preparatu (wyjątkiem są suplementy w saszetkach), co bywa problematyczne zwłaszcza przy suplementacji odżywkami dostępnymi w dużych, nieporęcznych opakowaniach, które są zwykle wybierane ze względu na atrakcyjną cenę.

Suplementy w tabletkach

pre pump real pharm

Pre Pump – jedna z nielicznych przedtreningówek, dostępna w tabletkach.

Produkcja tabletek polega na sprasowaniu pod dużym ciśnieniem proszku, na który składają się substancje czynne oraz substancje pomocnicze, dzięki którym tabletka jest chroniona przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, mogących powodować zmiany fizkochemiczne w jej obrębie. Hermetyczność tabletki bywa wzmocniona przez pokrycie jej powłoką (glazurą), która może pełnić kilka funkcji – ma ułatwiać połykanie, poprawiać wygląd tabletki, a także wydłużać jej rozkład w organizmie.

Sposób wytworzenia tabletki sprawia, że można w niej umieścić precyzyjnie odmierzone, duże dawki substancji aktywnych, znacznie większe niż te dostarczane wraz z kapsułkami. Dodatkowo tabletki są w suplementacji znacznie wygodniejsze niż proszek, bowiem nie wymuszają na użytkowniku ich rozrobienia z wodą, a jedynie popicie. Jest to również najtrwalsza postać suplementów – preparaty w tabletkach cechuje największa obojętność na czynniki atmosferyczne, a także posiadają najdłuższe terminy przydatności do spożycia.Przy suplementacji produktem w tabletkach łatwo można kontrolować ilość przyjętych dawek, a zamknięcie suplementu zarówno w słoiczkach, jak i blistrach umożliwia dobór najwygodniejszego dla nas opakowania.

bcaa do żucia

BCAA w postaci tabletek do żucia.

Suplementy w formie tabletek mogą występować w kilku postaciach:
– tabletki uwalniające substancje aktywne w żołądku i początkowym odcinku jelita, najbardziej rozpowszechnione,
– tabletki o opóźnionym uwalnianiu, które – dzięki specjalnej powłoce – przechodzą przez żołądek docierając do jelit, gdzie są efektywnie uwalniane, a składniki aktywne w nich zawarte są znacznie szybciej absorbowane w organizmie,
– tabletki o przedłużonym uwalnianiu, które mogą zapewnić stałe stężenie substancji aktywnej w organizmie nawet do 24 godzin po spożyciu!,
– tabletki rozpuszczalne – są szczególnie polecane, bowiem tworzą roztwór wodny, jaki jest znacznie szybciej przyswajany w organizmie. Dzięki sprasowaniu w jednej tabletce większej ilości proszku, dostarczają one zazwyczaj znacznie większych dawek substancji aktywnych, niż preparaty w proszku, co można zaobserwować porównując ze sobą różne suplementy witaminowo-mineralne w różnych formach,
– tabletki do żucia uwalniają substancję aktywną w jamie ustnej, umożliwiając jej błyskawiczną absorpcję ze śliną do żołądka oraz jelit i dalej do układu krwionośnego.

witaminy w tabletkach musujących olimp

Preparat witaminowo-mineralny w tabletkach rozpuszczalnych.

Największymi wadami suplementów w tabletkach jest niejednokrotnie kłopot z ich połknięciem. Szczególnie trudności rodzi przyjmowanie preparatów w postaci tabletek kredowych, bez powłoki, które nie tylko trudno połknąć, ale również mogą pozostawiać w ustach nieprzyjemny posmak. Tabletki są również dłużej rozkładane w układzie pokarmowym – różnica kilku-kilkudziesięciu minut może mieć znaczenie np. w suplementacji okołotreningowej, dlatego lepiej w tym okresie używać innych form suplementów. Zdarza się również, że tabletki mogą obciążać żołądek i powodować problemy trawienne, zwłaszcza, jeśli codzienna suplementacja wymusza połknięcie dużej ilości tabletek w ciągu dnia.

Czytaj też: Kapsułki, tabletki, proszek… Która forma suplementu jest najlepsza? (cz. 2)

Napisz komentarz