Jakie białko wybrać – koncentrat, izolat czy hydrolizat?

Serwatka to jeden ze składników mleka. Białko serwatkowe jest chętnie wykorzystywane przez sportowców ze względu na swoją wysoką wartość biologiczną. Stojąc przed półką z odżywkami często zastanawiamy się, czy lepiej wybrać tańszy koncentrat, czy niejednokrotnie znacznie droższe WPI i WPH. Sprawdź, jaka jest różnica między tymi białkami i zdecyduj, które najlepiej wesprze twój trening!

Różnica w nazwie – różnica w pozyskiwaniu

Ze względu na różnice w pozyskiwaniu białka serwatkowego wyróżnia się koncentraty, izolaty i hydrolizaty. Najczęściej spotyka się koncentraty, dużo mniej popularne (choć bardziej wartościowe) są izolaty i hydrolizaty.
Koncentrat białka serwatkowego jest otrzymywany z mleka, poddanego procesom mikrafiltracji i – rzadziej – ultrafiltracji. Koncentraty białkowe zawierają w suchej masie ok. 60-80% czystego białka. W przeciwieństwie do lepszych jakościowo izolatów i hydrolizatów, kocentraty białkowe w swoim składzie zawierają większą ilość węglowodanów i tłuszczu. Koncentraty stosunkowo łatwo się trawią i dostępne są w szerokim wachlarzu smaków. WPC dobrze się wchłania, zapewniając szybkie uwalnianie aminowkasów egzo- i endogennych do organizmu. Wartość biologiczna WPC to BV=104.

arm-735823_1280 WPI to również białko pochodzenia mlecznego, poddane jest jednak dużo skrupulatniejszemu oczyszczeniu niż WPC. Żeby uzyskać jak najczystsze WPI, pozyskuje się je w procesach ultrafiltracji i mikrofiltracji z przepływem krzyżowym (CFM). W wyniku tych procesów uzyskuje się skoncentrowane, niezdenaturowane białko serwatkowe o pełnej aktywności i funkcjonalności. W WPI znajdziemy ok. 80-90% czystego białka w suchej masie, niską zawartość węglowodanów i tłuszczów. WPI wchłania się do mięśni dużo szybciej niż WPC, a wartość biologiczna WPI to aż BV=159!

Hydrolizat białka serwatkowego to najczystsza forma białka mleka. Hydrolizaty otrzymuje się w procesach hydrolizy, powodującej rozbicie długich łańcuchów peptydowych białka na krótsze łańcuchy, które błyskawicznie są wchłaniane do organizmu. Niejednokrotnie hydrolizaty są już wcześniej częściowo trawione, co dodatkowo skraca okres ich wchłaniania. WPH to białko dokładnie oczyszczone – w suchej masie odżywki białko stanowi min. 90%. WPH to białka o znikomej zawartości tłuszczów, cukrów i węglowodanów. Minusem WPH jest jego smak i wysoka – w porównaniu do WPC i WPI – cena.

Trudny wybór

Jeśli trenujemy amatorsko, w zupełności wystarczy nam suplementacja koncentratem białka serwatkowego – jest to skuteczny, tani i smaczny sposób na szybkie uzupełnienie niedoborów białka w diecie i dostarczenie sobie najważniejszych aminokwasów niezbędnych. Suplementacja WPI i WPH polecana jest osobom, które trening traktują profesjonalnie lub znajdują się w okresie redukcji – wtedy białko o niskiej zawartości węglowodanów i tłuszczu, takie jak WPI i WPH, rzeczywiście może lepiej spełniać swoją rolę.

Stosowanie WPI i WPH ma również sens, jeśli zależy nam na szybkich przyrostach beztłuszczowej masy mięśniowej. Właśnie w WPI i WPH występują hormony anaboliczne, które działają podobnie do nielegalnych sterydów anabolicznych i maksymalnie nasilają procesy przyrostowe, zachodzące w organizmie. Hormonów anabolicznych pozbawione jest WPC, stąd tak duża różnica w wartości biologicznej między WPC a WPI i WPH.

Wybierając białko warto również pamiętać, że różnice w czasie trawienia i całkowitego wchłaniania białka i aminokwasów rosną wraz z wiekiem. Oznacza to, że u osoby młodej różnice we wchłanialności WPC i WPI będą dużo mniejsze niż te same wartości, jeśli w badaniu będą uczestniczyły osoby w wieku 40-50 lat. Im człowiek starszy, tym skuteczniejsza będzie dla niego suplementacja szybko wchłanialnymi źródłami białka, takimi jak WPI czy WPH.

Czytaj też: Podział białek

Napisz komentarz