Jak stosować BCAA?

Kiedy i ile BCAA?

BCAA to aminokwasy uniwersalne, które warto polecić sportowcom wszystkich dyscyplin sportu. Jak stosować BCAA? Suplementy z BCAA warto zażywać:
– rano, zaraz po przebudzeniu – zahamuje to nocny katabolizm białek,
– przed treningiem – BCAA będą wspomagać procesy anaboliczne i jednocześnie zahamują katabolizm mięśniowy, do jakiego może dojść podczas treningu. Dodatkowo, BCAA pozwoli opóźnić pojawienie się objawów zmęczenia i pozwoli nam ćwiczyć dłużej i na wyższych obrotach,
– po treningu – BCAA skutecznie zahamują procesy kataboliczne i niszczenie włókien mięśniowych przez kortyzol i wolne rodniki.

Jeśli chodzi o ilość BCAA, które powinniśmy dostarczać codziennie do organizmu, to waha się ona w granicach od 5 do nawet 50 gramów. Wszystko zależy bowiem od rodzaju, długości i intensywności naszego treningu. Jeśli nie jesteśmy w stanie określić swojego zapotrzebowania na aminokwasy rozgałęzione, dobrze posłużyć się przelicznikiem 0,5-1 gram BCAA na każde 10 kilogramów masy ciała. Będzie to porcja wyjściowa, którą można dowolnie modyfikować (zmniejszać lub zwiększać) w taki sposób, aby osiągnąć optymalne rezultaty treningowe.

Forma odżywki i dodatki w suplementach z BCAA

trec bcaa instantNa rynku dostępne są różne suplementy z BCAA. Zważywszy na to, że ze względu na swoją budowę czyste BCAA są trudno rozpuszczalne, można zakupić BCAA w kapsułkach, tabletkach czy w płynie. Jeśli zależy nam na suplementacji BCAA w proszku, dobrze wybrać odżywkę w formie instant, np. suplementy Trec Nutrtion BCAA Turbo Jet, BCAA High Speed czy BCAA BOX.

W zależności od efektu, jaki chcemy osiągnąć, można kupić suplement z BCAA zawierający domieszki różnych składników aktywnych. Jeśli zależy nam na silnym działaniu antykatabolicznym i przyspieszeniu regeneracji potreningowej, dobrze jest wybrać BCAA z dodatkiem l-glutaminy. Suplementem takim jest np. BCAA G-Force Trec Nutrition, Anticat OstroVit czy Amino Rest Real Pharm. BCAA mogą przyjmować również funkcję antykataboliczną i pobudzającą – jeśli zależy nam na takich efekcie, dobrze wybrać BCAA z tauryną, tyrozyną czy z witaminą B6. Przykładem takich suplementów jest np. BCAA X-Tank, Anabolic BCAA czy Super BCAA System Trec Nutrition.

Olimp BCAA 500g Aminokwasy spotykane są w różnych proporcjach. Zdecydowanie najczęściej spotkać można aminokwasy rozgałęzione w proporcji 2:1:1 – są to proporcje, w jakich aminokwasy BCAA występują w naszych mięśniach. Suplementy dostarczające BCAA w proporcji 2:1:1 szybko wchłaniają się do mięśni. Przykładem takich odżywek jest np. Extra Pure BCAA 2:1:1 OstroVit czy BCAA Xplode Olimp Sport Nutrition. Rzadziej spotyka się BCAA w proporcji 3:1:2 – takie aminokwasy wchłaniają się nieco wolniej niż BCAA 2:1:1, ale proporcje 3:1:2 pozwalają w pełni wykorzystać zamknięte w odżywce aminokwasy. Suplementami z BCAA w proporcji 3:1:2 są np. Amino 1 Black Muscle Pharm. Wiedząc o tym, że najsilniej działającym aminokwasem BCAA jest leucyna, niektórzy producenci odżywek zwiększają ilość leucyny w produkcie i wypuszczają na rynek suplementy z BCAA w proporcjach 4:1:1 (BCAA 4:1:1 ActivLab), 6:1:1 (BCAA 20K i BCAA 9K Mex Nutrition), a nawet 8:1:1 (BCAA 8-1-1 OstroVit)!

Warto eksperymentować z suplementami z BCAA – zarówno z ich formą (proszek, kapsułki, tabletki, kapletki, płyn), proporcjami, jak i dodatkami w odżywkach. Pozwoli to znaleźć idealny suplement z aminokwasami rozgałęzionymi, dzięki któremu osiągniesz maksymalny efekt treningowy!

Czytaj również: Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach – BCAA

Napisz komentarz