Hydrolizat białka serwatkowego (WPH)

Białko serwatkowe uznawane jest za najbardziej wartościową biologicznie proteinę zwierzęcą. Odznacza się doskonałym aminogramem oraz krótkim czasem wchłaniania do organizmu. Wśród białek serwatkowych można wyróżnić trzy formy: koncentrat, izolat i hydrolizat. O ile różnice między WPC i WPI – przede wszystkim w postaci większego stężenia czystego białka w tym ostatnim – są wyraźnie widoczne, wiele osób ma problem z pokazaniem różnic między WPI i WPH, wszak odżywki oparte na bazie tych form białka zawierają ponad 90% czystego białka w suchej masie suplementu, charakteryzują się również podobnym profilem aminokwasowym. Jakie właściwości posiada hydrolizat białka serwatkowego, dzięki którym jest tak wyjątkowy?

WPI a WPH – czym się różnią?

Kariera WPH w suplementacji sportowej rozpoczęła się pod koniec lat 80. XX w. Przeprowadzone wtedy badania pokazały, że suplementacja WPH może przynieść dużo lepsze rezultaty dzięki lepszemu przyswajaniu składników aktywnych w niej zawartych przez organizm niż przyjmowanie WPC czy WPI. Tajemnica tej wyższej przyswajalności tkwi w sposobie produkcji izolatów i hydrolizatów białka serwatki. Obie te proteiny powstają w procesie dokładnej filtracji i oczyszczania, dzięki czemu charakteryzują się najwyższą możliwą zawartością białek przy śladowej ilości tłuszczów i węglowodanów. Efektem finalnym jest otrzymanie odżywki białkowej o peptydowej strukturze.

Na tym kończy się proces produkcji WPI, które zostaje opakowane w pudełka i sprzedawane dla sportowców. Po spożyciu izolatu, w organizmie ma miejsce trawienie tej odżywki przez specjalne enzymy trawienne, które dzielą długie łańcuchy peptydowe na krótsze, łatwiej trawione. W przypadku produkcji hydrolizatu białka serwatkowego po przefiltrowaniu i oczyszczeniu, jeszcze zanim proszek trafi do pudełka, ma miejsce wstępne trawienie tych peptydów – odbywa się to z zużyciem przede wszystkim trawiennych enzymów zwierzęcych i roślinnych, które rozbijają długie łańcuchy peptydowe, tworząc struktury składające się z 2, 3, 4 i 5 aminokwasów. Jak udowodniły liczne doświadczenia, dwu- i tripeptydy są wchłaniane przez organizm w stanie nienaruszonym – jak przekonują naukowe autorytety, to właśnie proporcja między tymi peptydami ma kluczowe znaczenie dla kinetyki wchłaniania WPH, czym forma ta góruje nad izolatem białka serwatkowego.

Jak najlepiej wykorzystać WPH?

Suplementacja białkiem serwatkowym kojarzy nam się głównie z przyrostami masy mięśniowej i poprawą jej jakości. Tymczasem badania naukowe nad wykorzystaniem hydrolizatu białka serwatkowego wykazały jego niezwykłą skuteczność w poprawie… siły i wydolności na treningu! Jak to możliwe? Pamiętać trzeba, że nie tylko węglowodany mogą pełnić w organizmie rolę źródła energii – również niektóre aminokwasy, zwłaszcza te, w które obfituje WPH (leucyna, izoleucyna, walina itp.) mogą w określonych sytuacjach zmieniać się w energię, potrzebną mięśniom do pracy. Liczne doświadczenia dowiodły, że przyjmowanie hydrolizatu białka serwatkowego połączonego z węglowodanami w proporcji 1:4 pozwoliło nie tylko zwiększyć wytrzymałość, ale również zmniejszyć bolesność mięśni po treningu. Inne badanie dowiodło wyższości WPH nad innymi suplementami, jeśli chodzi o nasilanie resyntezy glikogenu mięśniowego w organizmie.

Przyjmowanie hydrolizatu białka serwatkowego przed i po treningu pozwala również nasilić syntezę nowych białek mięśniowych. Efekty nasila łączenie WPH z węglowodanami. Warto pamiętać, że WPH to białko odznaczające się najwyższą zawartością leucyny – aminokwasu egzogennego, który ma działanie insulinotropowe. Wysoka zawartość tego hormonu anabolicznego pozwala zahamować aktywność kortyzolu, w dużej mierze odpowiedzialnego za katabolizm mięśniowy, oraz usprawnić proces regeneracji potreningowej.

Suplementacja WPH

Badania porównawcze nad skutecznością działania hydrolizatu oraz izolatu białka serwatkowego dowiodły, że WPH jest efektywniejsze, jeśli chodzi o nasilenie regeneracji potreningowej. Suplementacja WPH umożliwia szybsze zwiększenie siły i masy, niż przyjmowanie innych form białka, np. hydrolizatu kazeiny.

WPH to proteina uniwersalna, która trafi nie tylko w gusta osób, które chcą uzupełnić braki tej niezwykle cennej substancji odżywczej w codziennej diecie czy przyspieszyć proces przyrostów nowych włókien mięśniowych. Po spożyciu hydrolizatu białka serwatkowego podnosi się poziom insuliny, co przekłada się na szybsze, długotrwałe odczuwanie sytości. Działanie to mogą wykorzystać osoby w okresie odchudzania – w połączeniu ze śladową zawartością tłuszczu i węglowodanów, WPH wydaje się być wręcz stworzone do uzupełniania diety sportowców na redukcji w wysokiej jakości proteinę zwierzęcą.

Real Hydro 100 Real Pharm 1800gZe względu na szybkie wchłanianie hydrolizatu w organizmie, zwykle stosowany jest on jako hamulec procesów katabolicznych i spożywa się go po przebudzeniu, a także po treningu – jeśli proteinę zmieszamy z węglowodanami, uzyskamy pożywny szejk, który maksymalnie nasili procesy regeneracji mięśni i odbudowę zapasów energii po treningu. Hydrolizat białka serwatkowego można wypijać także przed treningiem – ochroni on tkankę przed zniszczeniem, a zawarte w nim aminokwasy będą mogły stanowić źródło energii dla pracujących mięśni w trakcie treningu. Optymalną dawką WPH na porcję jest ilość ok. 25 gramów odżywki. Czysty hydrolizat białka serwatki znajdziesz w suplementach Platinum Hydro Whey Optimum Nutrition, Real Hydro 100 Real Pharm oraz w WPH Instant OstroVit. Z kolei hydrolizat białka serwatkowego wzbogacony o dodatkowy kompleks wolnych aminokwasów, to np. W.A.S. Olimp czy Pro Whey Xplode.

Napisz komentarz