Glutamina

Glutamina jest aminokwasem, który zalicza się do grupy aminokwasów warunkowo niezbędnych. L-glutamina to wolny aminokwas, którego najwyższe stężenie odnotowuje się w mięśniach. W jaki sposób glutamina może wspomagać trening i jakie korzyści odniosą osoby uprawiające aktywność fizyczną z przyjmowania jej?

Występowanie i działanie glutaminy
L-glutamina jest aminokwasem, który występuje w naturalnych źródłach białek, takich jak mleko, pszenica czy soja. Znany jest również peptyd glutaminy, przyjmujący formę kapsułek. Glutamina działa bezpośrednio na komórki mocno je uwadniając. Objętość uwodnionych komórek sprawia, że do organizmu zostaje wysłany sygnał anaboliczny, stymulujący procesy syntezy białek i glikogenu.

Dla sportowców glutamina ma ogromne znaczenie – dzięki swojemu specyficznemu działaniu, pozwala ona osiągnąć szereg korzyści z jej przyjmowania. Najczęściej glutaminę traktuje się jako suplement przyspieszający przyrost masy mięśniowej i zwiększający siłę. Ponadto, glutamina znajduje również szerokie zastosowanie w procesach regeneracji potreningowej – zauważono, że przyjęcie po treningu mieszanki glutaminowo-cukrowej pozwala na szybką regenerację siły mięśniowej oraz wytrzymałości.

Glutamina w sporcie
Odpowiednio zażywana glutamina może przynieść sportowcom ogromne korzyści, związane z podwyższeniem prędkości syntezy białek, a także z przyspieszeniem regeneracji potreningowej. U regularnie trenujących osób, glutamina powinna być zaliczana do aminokwasów niezbędnych, bowiem w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego człowiek traci ją z organizmu w ogromnych ilościach – w ekstremalnych sytuacjach straty mogą sięgnąć nawet 55%! Co ciekawe, po intensywnym wysiłku fizycznym najniższy poziom glutaminy odnotowywane jest dopiero po około 90 minutach od zakończenia treningu.

Bezsprzecznie zażywanie glutaminy może przynieść sportowcowi korzyści, szczególnie jeśli chodzi o wymierne przyspieszenie procesów anabolicznych w mięśniach. Wyzwaniem jest jednak skuteczne dostarczenie glutaminy do organizmu bez strat związanych z procesami trawiennymi. Jak okazuje się bowiem, L-glutamina jest aminokwasem, który cechuje bardzo niska wchłanialność – nawet do 85% zażywanej doustnie glutaminy jest przechwytywana przez jelita i wątrobę. Dzieje się tak dlatego, ponieważ glutamina jest jednym z ulubionych źródeł energii dla układu pokarmowego, głównie dla jelit, i wpływa korzystnie zarówno na sam proces trawienia, jak również na układ odpornościowy organizmu.

Istnieje kilka sposób, by znacząco zredukować straty glutaminy. Pierwszym ze sposobów jest podawanie glutaminy doustnie w formie peptydów, dzięki czemu związana L-glutamina jest powoli uwalniana w organizmie w odpowiedniej dawce. Można również podnieść poziom glutaminy we krwi bez przyjmowania jej z zewnątrz. Istnieją na to dwa sposoby. Należy:
– utrzymywać w odpowiedniej ilości BCAA (aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach) w organizmie, bowiem BCAA wspomagają wytwarzanie glutaminy w mięśniach;
– spożywać w trakcie wysiłku fizycznego węglowodany, które mocno ograniczają spadek poziomu glutaminy w organizmie.

Napisz komentarz