Funkcje tłuszczów

Tłuszcze – obok białka i węglowodanów – są niezbędnymi dla sportowca składnikami odżywczymi. Żeby tłuszcze nie szkodziły, a pomagały w osiąganiu celów treningowych i utrzymywaniu równowagi żywieniowej, należy pamiętać o dostarczaniu do organizmu dużej ilości kwasów tłuszczowych nienasyconych, które w największych ilościach znajdziemy w tłoczonych na zimno olejach roślinnych i rybach oceanicznych. Warto pamiętać, że to właśnie z tłuszczów powinno pochodzić ok. 15-30% dziennego zapotrzebowania na kalorie.

olive-oil-356102_1280

Właściwa podaż tłuszczów jest istotna z wielu względów. Oto najważniejsze funkcje tłuszczów:
– są doskonałym źródłem energii! Tłuszcze dostarczają prawie 2,5 raza więcej energii niż węglowodany, choć energia z tłuszczów jest uwalniana dopiero przy dłuższym wysiłku fizycznym;
– stanowią zapasowe źródło energii. Tłuszcze – w przeciwieństwie do białek czy węglowodanów – nie poddają się procesowi uwodornienia. Oznacza to, że tkanka tłuszczowa – mimo stosunkowo niedużej wagi – stanowi dobre źródło energii zapasowej przy np. deficycie kalorycznym;
– stanowią ochronę i izolację cieplną organizmu. Tłuszcz podskórny stanowi naturalną izolację cieplną i mechaniczną osłonę dla organizmu, pozwalając nam adaptować się do różnych warunków klimatycznych, utrzymując stałą temperaturę ciała niezależnie od temperatury otoczenia;
– są podstawowym budulcem błon biologicznych – tłuszcze wchodzą w skład błon budujących komórki, dzięki czemu błony te są półprzepuszczalne – pozwala ro na przenikanie do wnętrza komórki substancji budujących i odżywiających te komórki, oraz chroni komórki przed działaniem substancji szkodliwych. Tłuszcze są również podstawowym budulcem hormonów, m. in. testosteronu, estrogenów czy kortyzolu;
– umożliwiają wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i K.

Artykuł powiązany: Kwasy tłuszczowe

Napisz komentarz