Działanie HMB

Beta-hydroksy-beta-metylomaślan, znany pod skróconą nazwą HMB, to metabolit leucyny – aminokwasu zaliczanego grupy aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Leucyna rozkładana jest w tkance mięśniowej i tłuszczowej. Sama leucyna jest składnikiem cholesterolu. Ta – wydawałoby się – mało istotna informacja jest kluczowa, by zrozumieć mechanizmy działania metabolitu leucyny – HMB.

Jak działa HMB?

Żeby zrozumieć działanie HMB na mięśnie, należy wrócić do informacji o tym, że HMB jest metabolitem leucyny, która z kolei jest składnikiem cholesterolu. Cholesterol – wraz z fosfolipidami – jest częścią składową błony komórkowej. Błona komórkowa ma za zadanie chronić komórki przed zniszczeniem i przenikaniem doń szkodliwych cząsteczek. W wyniku wysiłku fizycznego, błony komórkowe zostają zniszczone – do ich naprawy potrzeba większej ilości cholesterolu. Na czas regeneracji komórek mięśniowych, mięśnie chronią się przed zniszczeniem, nasilając namnażanie (syntezę) białek, co jest widoczne jako hipertrofia masy mięśniowej. Do przyrostu masy potrzebny jest jednak cholesterol, który utrzymuje prawidłowy wzrostu komórek błony komórkowej. Naukowcy uważają, że HMB może być źródłem enzymu regulującego poziom cholesterolu w wątrobie (HMB-CoA), niezbędnego w procesie syntezy cholesterolu i – co za tym idzie – w procesie przyrostu i rozwoju tkanki mięśniowej.

HMB działa na mięśnie nie tylko anaboliczne. Już niewielka ilość HMB (min. 1,5 g dziennie) pozwala obniżyć poziom markerów uszkodzenia komórki – fosfokinazy kreatynowej, dehydrogenazy mleczanowej i 3-metylohistydyny. Oznacza to, że regularna suplementacja HMB zmniejsza stopień uszkodzeń białek kurczliwych, w tym białek mięśni szkieletowych.

To jednak nie wszystko. HMB nie tylko przyczynia się do zwiększenia przyrostów suchej masy mięśniowej, ale również chroni mięśnie przed katabolizmem i nasila redukcję tkanki tłuszczowej. Stosowanie HMB jest szczególnie ważne u osób na etapie rzeźby, które mimo wyczerpujących ćwiczeń aerobowych i siłowych oraz stosowania diety redukcyjnej chcą zachować masę mięśniową i jednocześnie spalić tkankę tłuszczową.

HMB znacznie osłabia procesy niszczenia masy mięśniowej. Ograniczając katabolizm, HMB przyczynia się do szybszej regeneracji włókien mięśniowych, które dzięki mniejszemu zniszczeniu na treningu wskutek ochrony antykatabolicznej HMB potrzebują mniej czasu na całkowitą odbudowę.

Suplementacja HMB

hmb w kapsułkachLudzki organizm endogennie produkuje ok. 0,3 grama HMB. Tymczasem jeśli chcemy wykorzystać anaboliczne, antykataboliczne i redukcyjne działanie HMB, należy przyjmować minimum 1,5 grama HMB dziennie. Nie wystarczy tu suplementacja samą leucyną – zwiększona podaż tego aminokwasu istotnie może zwiększyć produkcję HMB, ale nie na tyle, aby przynosiła ona wymierne efekty sportowcom. W celu podniesienia poziomu HMB w organizmie należy dostarczać go z zewnątrz w formie suplementów. Najwięcej czystego HMB w porcji znajdziemy w suplemencie HMB Hi Tec Nutrition (4 g) i w odżywce HMBolon Nx Olimp (3,96 g).

Żeby osiągnąć maksymalne przyrosty masy mięśniowej, dobrze jest łączyć HMB z kreatyną. Suplementy te działają synergistycznie, przyspieszając przyrosty masy mięśniowej i skuteczniej chroniąc mięśnie przed katabolizmem. Co ciekawe, suplementacja HMB może być przyczyną obniżenia zapotrzebowania na białko! HMB rozwiązuje problemy z przyswajaniem białka, umożliwiając suplementację mniejszą dawką odżywki białkowej przy takich samych efektach treningowych. W cyklu z HMB można śmiało zmniejszyć ilość białka nawet do 1 grama na każdy kilogram masy ciała.

Artykuły powiązane: Porównanie odżywek z HMB

Napisz komentarz