Czym jest i jak działa karnityna?

L-karnityna (ϐ-hydroksy-ϒ-trimetylomaślan) jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych środków o działaniu wspomagającym spalanie tkanki tłuszczowej i odchudzanie. Choć jest to substancja produkowana w organizmie endogennie z aminokwasów, suplementacja nią może przynieść wiele korzystnych zmian z punktu widzenia zarówno kondycji sportowca, jak i jego wyglądu.

Co to jest karnityna?

Karnityna jest substancją odkrytą na początku XX w. przez rosyjskich naukowców, którzy wyizolowali ją z mięsa zwierzęcego. Szeroko zakrojone badania nad karnityną rozpoczęły się jednak dopiero pod koniec lat 40. XX w. – to właśnie dzięki nim wiemy o tym, że w ludzkim organizmie karnityna w największych ilościach gromadzona jest w mięśniach, a ją samą zalicza się do grupy L-stereoizomerów.

Działanie karnityny

Karnityna jest istotnym elementem procesu spalania kwasów tłuszczowych, zwanego beta-oksydacją. Mechanizm beta-oksydacji polega na uwolnieniu z komórek tłuszczowych kwasów tłuszczowych oraz ich transporcie do mitochondriów, gdzie są spalane w wyniku przemian energetycznych. Co ważne, przez błony mitochondrialne przeniknąć mogą jedynie kwasy tłuszczowe o krótkich łańcuchach – kwasy tłuszczowe długołańcuchowe nie byłyby w stanie dostać się do mitochondriów bez pomocy karnityny, która łączy się z łańcuchami tłuszczowymi, przekształcając w acylo-L-karnitynę i w takiej postaci bez problemu jest w stanie przeniknąć wraz z tłuszczem przez błony mitochondrialne, gdzie kwasy tłuszczowe są zamieniane w energię i efektywnie wykorzystywane.

Mechanizm beta-oksydacji, którego celem jest uzyskanie energii z tłuszczu, zostaje zapoczątkowany przy dłuższym wysiłku, kiedy organizm wyczerpał już rezerwy węglowodanowe i jedynym wyjściem pozyskania energii jest spalanie tłuszczu. Oznacza to, że suplementacja karnityną przynosi najlepsze efekty wtedy, kiedy wysiłek trwa na tyle długo lub jest tak intensywny, że doprowadza do wyczerpania rezerw węglowodany i zmusza organizm do szukania alternatywnych źródeł energii z tłuszczu. Co ciekawe, tłuszcze są niezwykle wydajnymi źródłami mocy – spalenie 1 cząsteczki kwasu palmitynowego jest ponad 100 razy wydajniejsze niż beztlenowe spalanie 1 cząsteczki glukozy!

Uskutecznienie procesów spalania tłuszczu w procesie beta-oksydacji to nie jedyne zalety suplementacji karnityną. Substancja ta:
– ogranicza procesy utleniania i zapobiega zakwaszeniu organimu,
– hamuje katabolizm mięśniowy,
– zwiększa produkcję energii ATP,
– działa antyoksydacyjnie.

Dlaczego warto stosować karnitynę?

Karnityna jest substancją o wielotorowym działaniu, któryąmogą wykorzystać sportowcy uprawiający różne dyscypliny i stawiający przed sobą zróżnicowane cele treningowe. Dla osób w okresie redukcji najważniejsza okaże się rola karnityny jako skutecznego spalacza tłuszczu podskórnego oraz substancji poprawiającej proporcje między tkanką mięśniową a tkanką tłuszczową na korzyść tej pierwszej. Niewątpliwą zaletą karnityny, stawiającej ją w opozycji do termogeników, jest brak związanych z jej suplementacją skutków ubocznych, powodowanych głównie przez kofeinę obecną w niemal wszystkich suplementach podnoszących ciepłotę ciała. Czyni to z karnityny suplement wspomagający odchudzanie, który może być z powodzeniem stosowany także przez osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze czy borykające się z problemami układu nerwowego.

Karnityna poprawia wygląd sylwetki, zmniejszając ilość odkładanej tkanki tłuszczowej. Hamuje również katabolizm, działa antyoksydacyjnie i pośrednio stymuluje procesy anaboliczne, dlatego może być również wykorzystywana przez sportowców znajdujących się na etapie budowy beztłuszczowej masy ciała. Intensyfikacja spalania tłuszczów w celach energetycznych umożliwia dłuższe i wydajniejsze ćwiczenia – osoby przyjmujące karnitynę odczuwają zauważalne postępy treningowe w zakresie jakości wysiłku fizycznego, wydłużenia czasu jego trwania, jak i podniesienia wydolności na treningu.

Karnityna wykazuje również działanie prozdrowotne – zmniejsza poziom złego cholesterolu, usprawnia pracę serca, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu naczyniowego, a także poprawia samopoczucie i kondycję psychofizyczną.

Jak zażywać karnitynę?

Chociaż karnityna jest produkowana endogennie, są to ilości zbyt małe, by mogły zostać efektywnie wykorzystane w procesie spalania tłuszczu przez organizm w trakcie ekstremalnie wymagającego wysiłku. W takiej sytuacji podanie 2-3 gramów karnityny będzie optymalną dawką, umożliwiającą najbardziej efektywne jej wykorzystanie przez ciężko pracujący organizm. Taką ilość znajdziemy np. w porcji suplementu L-Carnitine 1500 Extreme Mega Caps, L-Carnitine 3000 Trec, Olimp L-Carnitine Xplode Powder czy L-Carnitine 3000 BioTech.

Napisz komentarz