Co pić przed, w trakcie i po treningu ?

W trakcie wysiłku fizycznego związanego z ćwiczeniami i treningiem, organizm szybko podnosi swoją temperaturę. Aby nie doszło do przegrzania, ciepło to jest wydalane przez skórę w formie potu. Szybka utrata płynów może doprowadzić do odwodnienia, groźnego dla zdrowia sportowca. Uprawiając sport koniecznie trzeba zadbać o właściwe nawodnienie organizmu.

Konsekwencje odwodnienia
Z odwodnieniem mamy do czynienia w chwili, gdy ilość wody w organizmie jest mniejsza, aniżeli potrzeba do jego prawidłowego funkcjonowania. Dochodzi wtedy do zaburzeń, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a w niektórych przypadkach również dla życia człowieka. Wszystko za sprawą mniejszej ilości tlenu, jaką dostarczamy do organizmu. Jak działa ten mechanizm?

Zmniejszona w organizmie ilość wody powoduje spadek objętości płynnej części krwi, zwanej osoczem. Im mniejszy strumień krwi krąży po organizmie, tym mniej tlenu jest ona w stanie transportować, przez co brakuje go komórkom naszego ciała. Konsekwencją takiego stanu jest szybsze bicie serca – większy wysiłek tego organu ma zrekompensować straty tlenowe. Szybsze bicie serca ma jednak szkodliwy wpływ na nasze ciało – im mocniej pracuje ów organ, tym więcej szkodliwych produktów przemiany materii wytwarza.

Skutkiem odwodnienia i zwiększonego wysiłku fizycznego jest stan tzw. długu tlenowego, a więc niedoboru tlenu w komórkach. Bez odpowiedniej ilości tlenu tłuszcze w organizmie nie zostają prawidłowo spalone, a dodatkowo występuje nadprodukcja kwasu mlekowego, co prowadzi do zakwaszenie mięśni i ich bolesności. Produkowanie zwiększonej ilości szkodliwych produktów przemiany materii prowadzi do podniesienia się temperatury ciała, a wszystkie te procesy w konsekwencji sprawiają, że organizm szybko się męczy. Jak widać, nie można zaniedbywać nawadniania organizmu w tracie treningu.

Najlepsze napoje nawadniające
Dobry napój nawadniający dla sportowca musi charakteryzować się kilkoma cechami. Przede wszystkim musi przeciwdziałać zmniejszeniu się objętości krwi. Ponadto, jego składniki powinny ograniczać wzrost temperatury ciała, być siłą napędową dla mięśni i opóźniać występowanie objawów zmęczenia, dzięki czemu można wydłużyć proces aktywności fizycznej i uskutecznić spalanie tłuszczów.

Aktualnie na rynku istnieje wiele różnych napojów izotonicznych i nawadniających, które mają za zadanie dostarczać organizmowi tracone podczas wysiłku fizycznego minerały. Wybierając jeden z ogólnodostępnych na rynku napojów, należy zwrócić dużą uwagę przede wszystkim na ilość cukru w nim obecną. Przyjmuje się, że optymalny poziom cukru to ok. 6%, bowiem taka ilość pozwala na maksymalnie efektywne wchłanianie napoju i przyspiesza dostarczanie organizmowi traconych składników. Warto pamiętać, że napoje nawadniające mają niższy poziom węglowodanów, niż napoje energetyczne.

Napoje energetyczne, które najlepiej uzupełniają tracone podczas wysiłku mikro- i makroelementy, a także doskonale nawodnią organizm, zawierają polimery glukozy oraz maltodekstrynę. Ze względu na ich wysoką cenę, dużo częściej spotyka się na rynku tańsze napoje z sacharozą. Wybierając napój nawadniający należy zwrócić również uwagę na zawartość sodu, który ma działanie zwiększające wytrzymałość organizmu. Przyjmuje się, że optymalna zawartość tego pierwiastka w pitym podczas wysiłku napoju powinna wynosić od 1,7 do nawet 2,9 gramów soli na litr.

Napoje izotoniczne i energetyczne są odżywkami, które wydają się być niezbędne przy forsownych ćwiczeniach fizycznych i profesjonalnym treningu. Dzięki ich spożywaniu sportowcy zapobiegają odwodnieniu organizmu, nie męczą się zbyt szybko, a także zwiększają prędkość regeneracji swojego organizmu po wysiłku fizycznym.

>>>Napoje izotoniczne w ofercie sklepu Suplementy.pl<<<

Napisz komentarz