Białko serwatkowe a odchudzanie

Osoby stosujące dietę redukcyjną a także te, których głównym celem jest poprawa proporcji sylwetki, łączy jedno – wysoka podaż białka w codziennej diecie. Proteiny to substancje odżywcze, które nie tylko stanowią podstawowy budulec mięśni, ale jednocześnie wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej. W toku badań naukowych okazało się jednak, że niektóre białka wykazują pod tym względem znacznie większy potencjał – prym wśród nich wiedzie proteina serwatkowa.

Serwatka na odchudzanie?

Białko serwatkowe jest chętnie stosowanym przez sportowców rodzajem proteiny mlecznej. Wpływa na to zarówno znakomity aminogram, jak również jego wysoka biodostępność oraz szybkość wchłaniania aminokwasów bezpośrednio po padaniu porcji odżywki. Serwatka wpływa pozytywnie na odporność, działa również prozdrowotnie, przyczyniając się do uregulowania ciśnienia krwi czy usprawnienia pracy narządów wewnętrznych, takich jak np. wątroba. W toku badań i doświadczeń okazało się również, że białko serwatkowe wywołuje szereg efektów, które mogą być szczególnie przydatne dla osób znajdujących się na dietach redukcyjnych.

Spożycie białka serwatki powoduje wzrost w organizmie poziomu cholecystokininy oraz peptydu glukagonopodobnego typu 1, a także insuliny i leptyny – ich zwiększony poziom jest odpowiedzialny za odczuwanie sytości. Okazało się, że serwatka powoduje większy wyrzut tych substancji, niż chociażby spożycie białka kazeinowego – osoby, które na 90 minut przed posiłkiem przyjęły porcję serwatki, spożywały wraz z posiłkiem znacznie mniejszą ilość kalorii niż te, które w tym samym czasie zdecydowały się na suplementację koktajlem kazeinowym.

Inne badanie przeprowadzone na zwierzętach udowodniło, że suplementacja białkiem serwatkowym jest w stanie nie tylko zmniejszyć pobór energii (za zjawisko to odpowiedzialne jest długotrwałe, trwające nawet do 3 godzin uczucie sytości po spożyciu koktajlu na bazie serwatki), ale także zmniejszyć zawartość tłuszczu brzusznego i podskórnego, na co wpływ mógł mieć fakt, że białko serwatkowe – skuteczniej niż białko wołowe – wpływa na wzrost wrażliwości insulinowej i spadek zawartości insuliny w osoczu.

Inne badanie potwierdziło, że spożycie koktajlu złożonego z białka serwatkowego przed treningiem – lepiej niż podanie w porze przedtreningowej pełnego białka mleka albo cukru prostego – stymuluje pozyskiwanie energii w trakcie ćwiczeń fizycznych ze spalanej tkanki tłuszczowej i białka. W przypadku białka mlecznego znacznie słabiej podtrzymywało ono utlenianie tłuszczów i zwiększało utlenianie białek niż serwatka, glukoza natomiast powodowała zwiększenie udziału w przemianach energetycznych węglowodanów, zmniejszając utlenianie tłuszczów. Na zakończenie pięciotygodniowego treningu badane szczury poddano ważeniu i mierzeniu – w każdym z przypadków zanotowano przyrost masy ciała, jednak tylko zwierzęta, które przed treningiem otrzymywały białko serwatkowe, zwiększyły masę ciała dzięki zwiększeniu objętości tkanki mięśniowej, a nie tłuszczowej, jak w pozostałych dwóch przypadkach.

To jednak nie wszystko. W podwójnie ślepym teście z wykorzystaniem placebo udowodniono, że jedna z frakcji białkowych serwatki – alfa-laktoalbumina – zdecydowanie podwyższa w osoczu poziom tryptofanu, co przyczynia się do wzrostu ilości serotoniny. Ten neuroprzekaźnik jest niezwykle istotnym inhibitorem katabolicznego “hormonu stresu” – kortyzolu, poprawia również samopoczucie, które może ulec wyraźnemu obniżeniu na skutek stosowania diety redukcyjnej i zmęczenia wywołanego intensywnymi ćwiczenia aerobowymi.

Podsumowując, suplementacja białkiem serwatkowym – znacznie lepiej niż inne źródła proteiny pochodzenia mlecznego – może wpłynąć na skuteczność redukcji tkanki tłuszczowej. Wpływa na to szereg czynników, takich jak:
– dłuższe odczuwanie sytości po spożyciu serwatki i związane z tym zmniejszenie kaloryczności spożywanych posiłków,
– nasilenie utleniania tłuszczów na treningu, przed odbyciem którego spożyto porcję białka serwatkowego,
– nasilenie przyrostów masy mięśniowej i poprawa proporcji sylwetki, spowodowana przez zwiększone spalanie tkanki tłuszczowej przy jednoczesnemu nasileniu syntezy białek, powodujących wzrost objętości tkanki mięśniowej,
– ograniczenie katabolizmu przez obniżenie poziomu hormonu sprzyjającego rozpadowi białek mięśniowych – kortyzolu.

Artykuły powiązane: Jakie białko na redukcję?

Napisz komentarz