Białko po treningu

Rola węglowodanów po wysiłku jest nie do przecenienia – to głównie one wpływają na szybkość regeneracji i tempo syntezy glikogenu, dzięki czemu sportowiec jest w stanie szybciej wrócić do formy. Okazuje się jednak, że nie można skupiać się tylko na węglowodanach – również proteiny mogą pomóc w procesie regeneracji. Jak działa białko po treningu?

Działanie węglowodanów w połączeniu z proteinami

Spożywanie węglowodanów po wysiłku przynosi szereg korzyści, przede wszystkim zwiększa tempo syntetyzowania glikogenu w mięśniach. Okazuje się, że dodanie do węglowodanów białek pozwala osiągać lepsze efekty, aniżeli podawanie samych cukrów. Działanie to jest proste – połączenie cukrów z białkami sprawia, że organizm wydziela więcej insuliny. Insulina jest hormonem odpowiedzialnym w ludzkim organizmie za tempo przenikania glukozy z krwi do różnych komórek ludzkiego ciała, w tym do tkanki mięśniowej. Im szybciej glukoza przeniknie do mięśni, tym większa będzie ilość zsyntetyzowanego glikogenu, tak istotnego w przypadku sportowca uprawiającego sporty wytrzymałościowe.

Jak pokazały badania, połączenie białek z węglowodanami przynosiło szybkie efekty jeśli chodzi o regenerację rezerw energetycznych w organizmie. Podawanie sportowcom mieszanki węglowodanowo-białkowej sprawia, że w porównaniu ze stosowaniem jedynie cukrów, w organizmie podnosi się:
– poziom glukozy o 17%,
– poziom insuliny o 92%,
– stężenie glikogenu o 128%,
– wytrzymałość na zmęczenie o 55%.

Dlaczego warto stosować białko?

Połączenie białek z cukrami przynosi dużo większe korzyści od stosowania samych węglowodanów. Dzieje się tak głównie z dwóch względów – po pierwsze, zestaw węglowodanowo-białkowy jest dużo bardziej kaloryczny. Jak wiadomo, gęstość kaloryczna jest bardzo istotna w przypadku regeneracji powysiłkowej szczególnie, jeśli mowa o intensywnym, długotrwałym wysiłku fizycznym. Szacuje się, że zastosowanie mieszkanki cukrowo-białkowej pozwala na dwukrotnie szybsze odbudowanie poziomu glikogenu w mięśniach niż podawanie w trakcie procesu regeneracji samych węglowodanów.

Drugą korzyścią, jaką sportowcy otrzymują przez połączenie węglowodanów z cukrami, jest przyspieszenie regeneracji mięśni. Białka, które są podstawowym budulcem tkanki mięśniowej, odgrywają znaczącą rolę w procesie odbudowy uszkodzonych mięśni. Podawanie białka po treningu pozwala na zmniejszenie katabolizmu mięśniowego aż o 42%. Z kolei połączenie cukrów z białkami pozwala na zmniejszenie katabolizmu aż o połowę! Znając te dane warto wprowadzić do swojej diety suplementy bogate w białko, które nie tylko przyspieszą tempo syntezy glikogenu, ale również skutecznie zabezpieczą masę mięśniową sportowców i zwiększą regenerację mięśni.

Czytaj również: Skutki łączenia protein z węglowodanami

Napisz komentarz