Białko osocza i surowicy krwi bydlęcej – zastosowanie w sporcie

Wraz z rozwojem naszej wiedzy na temat diety, treningu i sposobów farmakologicznego wspomagania w sporcie, zmienia się również sposób myślenia o aktywności fizycznej, a na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych preparatów bazujących na nieznanych dotąd substancjach, które mają na celu dodatkowo wspomóc organizm w osiągnięciu celów treningowych. Jedną z takich nowinek jest białko osocza i surowicy krwi bydlęcej, stanowiące podstawę m.in. niektórych odżywek białkowych dla sportowców. W jaki sposób można wykorzystać działanie tej substancji do poprawy kondycji i wyników?

Zastój treningowy

hiking-467867_640Rozważania na temat zastosowania białka osocza i surowicy krwi bydlęcej w suplementacji należy rozpocząć od zastanowienia się, dlaczego niejednokrotnie – mimo doskonale dopracowanej diety, planu treningowego i dobrze dobranych odżywek – mamy problem z osiągnięciem zadowalających rezultatów. Jak się okazuje, najczęstszą przyczyną może być problem z odpowiednio efektywną regeneracją potreningową. Zaburzona homeostaza organizmu wpływa negatywnie na funkcje organizmu, zwłaszcza te związane z optymalnym przyswajaniem składników pokarmów, w tym tych dostarczonych po treningu, a jak wiadomo, dla efektywności regeneracji kluczowe znaczenie ma podanie bezpośrednio po treningu koktajlu złożonego z węglowodanów, białka i elektrolitów, zapewniających szybkie przywrócenie równowagi wewnętrznej. Jeśli nie będzie możliwości całkowitego przyswojenia wszystkich składników aktywnych, organizm będzie wolniej się regenerował, co odbije się negatywnie na prędkości uzyskiwanych rezultatów treningowych.

Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w zaburzeniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, do jakiej może zachodzić w wyniku nadmiernej produkcji toksyn, kwasu mlekowego i szkodliwych produktów przemiany materii oraz zwiększania się liczby wolnych rodników, uaktywniających się właśnie w trakcie wysiłku fizycznego. To jednak nie wszystko – bezpośrednio po zakończeniu aktywności fizycznej da się zaobserwować wyraźne osłabienie funkcji układu immunologicznego, a liczba komórek odpornościowych w organizmie wraca do swojego wyjściowego stanu dopiero po upływie 24 godzin od zakończenia ćwiczeń! Dzieje się tak w wyniku zaburzenia równowagi między pro- i antyzapalnymi cytokinami.

Jednoczesne obniżenie produkcji immunoglobulin powoduje zwiększenie zdolności przywierania drobnoustrojów do nabłonka jelitowego, wzrost jego przepuszczalności, a także zwiększenie ryzyka przenikania innych patogenów przez ścianki jelita. W konsekwencji po treningu może dochodzić do zjawiska zwanego endotoksemią, czyli zatrucia organizmu toksynami bakteryjnymi, która daje nieswoiste objawy, takie jak występowanie problemów żołądkowych (wzdęcia, odbijanie), a także wzmożone parcie na mocz. Symptomy takie mogą świadczyć o obniżonym poziomie przeciwciał, co grozi obniżeniem selektywności bariery jelitowej oraz zaburzeniem pracy narządów wewnętrznych, przede wszystkim układu pokarmowego, a to z kolei prowadzi do upośledzenia wchłaniania składników makroodżywczych dostarczanych z zewnątrz z pokarmami i suplementami diety.

Jak przeciwdziałać endotoksemii?

By zapobiec zwiększaniu przepuszczalności jelita, zwiększyć odporność i przyswajalność składników aktywnych, a co za tym idzie jednocześnie wzmocnić organizm i przyspieszyć procesy naprawcze w nim zachodzące, trzeba dostarczyć organizmowi wraz z pożywieniem immunoglobulin, które nie zostaną strawione w żołądku, ale przedostaną się również dalej – do jelit – gdzie będą mogły współtworzyć śluzówkę tych narządów i skutecznie chronić je przed negatywnymi skutkami wysiłku fizycznego. Jak pokazały doświadczenia prowadzone na zwierzętach hodowlanych, włączenie do codziennej diety białka osocza i surowicy krwi bydlęcej, będącej mieszanką proteiny i immunoglobulin, powoduje zatrzymanie azotu w organizmie, co przekłada się na lepszą o blisko ⅕ adaptację składników z pożywienia, a także zwiększa o blisko 25% dzienne przyrosty masy ciała, prowadząc do powiększenia o ponad 15% skuteczności w budowaniu suchej masy. Przyjmowanie białka osocza i surowicy krwi bydlęcej wpływa pozytywnie również na stan kości, zwłaszcza ich gęstość i poziom mineralizacji.

Za skutecznością podawanych tą drogą immunoglobulin, tj. brakiem śladu ich rozkładu w żołądku, przemawia fakt, że podawanie takiej mieszanki zwierzętom powodowało odnajdowanie śladów tych substancji w odchodach zwierzęcych, co stanowi dowód, iż z całą pewnością przechodziły one przez jelita. Dodatkowo u zwierząt, których dieta była wzbogacona o plazmę lub koncentrat immunoglobulin, zwiększył się rozmiar kosmków jelitowych i zmniejszyła przepuszczalność jelit, a także doszło do poprawy i zwiększenia przyswajalności składników pokarmowych.

gold beef białko olimpCo to oznacza dla sportowca? Jeśli borykasz się ze sportowym zastojem, po treningu pojawiają się u Ciebie zaburzenia układu pokarmowego, a także masz problem z działaniem układu odpornościowego, włączenie do codziennej suplementacji białka osocza i plazmy krwi wołowej może przynieść w twoim przypadku znakomite rezultaty! Efektem może być znaczne przyspieszenie zachodzenia procesów regeneracji potreningowej oraz lepsze wykorzystanie składników odżywczych, dostarczanych wraz z pokarmami, co z pewnością przyczyni się do nasilenia procesów metabolicznych, zwiększenia siły, wydolności, wytrzymałości oraz syntezy nowych włókien mięśniowych. Suplementacja białkiem plazmy krwi wołowej jest obecnie możliwa m.in. dzięki ogólnodostępnym preparatom zawierającym te składniki, takim jak odżywka białkowa Gold Beef Pro-tein Olimp czy preparat aminokwasowy Gold Beef Pro-Plasma Mega Tabs, składającym się w 93% z białka plazmy krwi wołowej.

Napisz komentarz