Batony dla sportowców

Na rynku suplementów diety i zdrowej żywności coraz więcej miejsca zaczyna zajmować tzw. żywność funkcjonalna, czyli produkty spożywcze, które oprócz wysokiej zawartości składników odżywczych pozytywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Przykładem takiej żywności są batony dla sportowców.

Rodzaje batonów dla sportowców

Niezależnie od tego, jaką dyscyplinę sportu trenujemy, nasza dieta powinna zakładać ograniczenie produktów wysoko przetworzonych, bogatych w cukier i tłuszcze nasycone, takich jak batony. Firmy produkujące suplementy diety i zdrową żywność wpadły jednak na pomysł, w jaki sposób można wykorzystać batony również w sportowej diecie.

Obecnie na rynku kupić można specjalistyczne batony dla sportowców, które różnią się od sklepowych większą zawartością składników odżywczych (zwłaszcza białka i węglowodanów) przy zmniejszonej ilości cukru i tłuszczu. Czasem do batonów dla sportowców dodaje się również korzystne z punktu widzenia sportowca składniki aktywne, np. witaminy, kreatynę czy aminokwasy. Batony dla sportowców mogą przybierać formę tradycyjnego batonu lub batonika musli. Ze względu na skład batonów dla sportowców wyróżnia się:
– batony wysokoenergetyczne (zawierające dużą ilość kalorii i węglowodanów),
– batony wysokobiałkowe (zawierające dużą ilość białka),
– batony białkowo-węglowodanowe (zawierające nieomalże identyczną ilość białka i węglowodanów),
– batony niskowęglowodanowe (zawierające małą ilość kalorii i węglowodanów, polecane zwłaszcza na diecie redukcyjnej).

Zastosowanie batonów w sporcie

baton białkowy Syntha-6 BSN

Batony białkowe w smaku nie różnią się zbytnio od batonów spotykanych na sklepowych pólkach. Dodawane są do nich naturalne składniki, np. płatki owsiane, zboża, czasem prawdziwą czekoladę. Batony te zawierają jednocześnie dobrze dobraną kompozycję składników odżywczych, w związku z czym mogą stanowić słodki deser dla osób, którym trudno zrezygnować ze słodyczy w trakcie diety masowej czy redukcyjnej.

Ze względu na swoją specjalnie opracowaną formułę białkowo-węglowodanową, batony mogą stanowić również uzupełnienie diety w kalorie, proteiny i węglowodany. Niektóre batony mają nawet oznaczenie “meal replacement” co oznacza, że mogą w uzasadnionych przypadkach zastąpić pełnowartościowy posiłek! Gdy nie mamy czasu ani możliwości, by przyrządzić szybki posiłek (np. w pracy, w szkole, podczas wyjazdu) dobrze poratować się specjalistycznym batonem, zamiast zajadać głód niezdrowymi przekąskami, dostarczającymi jedynie pustych kalorii.

Zalety i wady batonów dla sportowców

Największą zaletą batonów sportowych jest fakt, że mogą stanowić zdrową, smaczną przekąskę w momencie, gdy potrzebujemy szybko coś zjeść, a nie mamy możliwości spożycia zdrowego posiłku. Batoniki są lekkie, można zabrać je ze sobą praktycznie wszędzie i zjeść wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.

Specjalnie opracowana formuła batoników sprawia, że w zależności od naszego zapotrzebowania możemy wybrać batonik o składzie najlepiej odpowiadającym naszemu zapotrzebowaniu na energię i składniki odżywcze (głównie białko). Batoniki pomagają rozbić rutynę codziennej diety i dają szansę na zaspokojenie głodu na słodycze, często spotykanego zwłaszcza w okresie redukcji.

Batony dla sportowców są nie tylko zdrowe i pożywne. Dużą zaletą jest również ich trwałość – szczelnie zamknięte można je przechowywać przez długi czas i spożyć wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba. W przeciwieństwie do innych posiłków, np. koktajli białkowych, batony nie wymagają specjalnych przygotowań. Wystarczy tylko wyciągnąć je z opakowania i… zjeść!

baton Olimp Matrix pro 32

Największą wadą batonów dla sportowców jest przede wszystkim ich cena. Najtańsze batoniki musli można co prawda kupić już za niespełna 2 złote, jednak wysokobiałkowe batony czekoladowe to koszt czasem nawet ponad 10 złotych! Co więcej, naładowane dodatkami funkcjonalnymi mogą być toksyczne, np. batony dostarczające witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które nie są wydalane z organizmu tak szybko, jak witaminy rozpuszczalne w wodzie, mogą powodować hiperwitaminozę i wywoływać skutki uboczne związane z przedawkowaniem witamin.

W batonach niskowęglowodanowych i niskokalorycznych tradycyjne źródła węglowodanów zastępowane są przez cukry alkoholowe. Odpowiadają one za słodki smak batonów, jednocześnie charakteryzują się bardzo niskim indeksem glikemicznym i małą kalorycznością. Zbyt duże dawki cukrów alkoholowych (np. poliolu) mogą powodować jednak problemy trawienne, np. biegunki. Warto o tym pamiętać i przestrzegać zaleceń producenta co do dziennej ilości spożywanych batonów – tylko w taki sposób batony nam pomogą, a nie zaszkodzą.

Napisz komentarz