Aminokwasy – suplementacja

Aminokwasy są budulcami białek, które odgrywają podstawową rolę w trakcie treningu siłowego, kiedy rozbudowujemy mięśnie. Aktualnie trwają badania nad przydatnością i korzyściami wynikającymi z przyjmowania aminokwasów w trakcie treningu. Czy aminokwasy są równie skuteczne jak białka?

Wpływ aminokwasów na anabolizm

Anabolizm jest jedną ze składowych procesów metabolicznych. W przeciwieństwie do katabolizmu, który jest synonimem rozpadu i zniszczenia, anabolizm to tendencja wzrostowa. W sporcie procesy anaboliczne najczęściej związane są z przyrostem ciężaru ciała czy masy mięśniowej. Okazuje się, że istotny wpływ na prędkość tych procesów mają nie tyle białka, co aminokwasy!

Jak wynika z badań, którym poddano osoby w różnym wieku i o zróżnicowanej aktywności fizycznej, przyjmowanie aminokwasów pozwoliło na przyspieszenie syntezy białka w organizmie aż o 60%! Okazało się, że to właśnie stężenie aminokwasów we krwi odgrywa rolę regulatora w procesach anabolicznych, zachodzących w organizmie. Jest to dobra wiadomość dla sportowców poddających się treningowi siłowemu – dzięki przyjmowaniu aminokwasów mogą przyspieszyć oni proces regeneracji mięśnia i rozrost masy mięśniowej.

Żeby wzmocnić anaboliczne działanie aminokwasów, należy uprawiać intensywną aktywność fizyczność. Jak wynika z badań przeprowadzonych na osobach prowadzących zróżnicowaną aktywność fizyczną, najbardziej podniosły swój anabolizm osoby, które były aktywne fizycznie. W porównaniu do osób niećwiczących, anabolizm białka w ich organizmie był aż o 41% większy!

Jak pokazuje doświadczenie, białko najlepiej jest przyjmować zaraz po treningu, a jeśli trwa on krótko (ok. 45 minut), dobrze spożyć je jeszcze przed jego rozpoczęciem. Dzięki temu zapewniamy sobie optymalne korzyści z przyjmowania protein. Strategia taka sprawi, że aminokwasy zaczną szybciej napływać do mięśni, dzięki czemu reakcja anaboliczna zachodząca w organizmie będzie cechowała się dużo większą intensywnością i będzie trwała dłużej.

Proteiny z aminokwasami

Czy spożywając białka warto dodatkowo przyjmować aminokwasy? Przed odpowiedzią na to pytanie warto przeanalizować bilans zysków i strat, jakie wiążą się z takim działaniem. Do najważniejszych minusów takiego połączenia należy zaliczyć wysoką cenę dobrych jakościowo aminokwasów. To właśnie cena może stanowić barierę, uniemożliwiającą przyjmowanie aminokwasów w sposób zalecany. Ponadto, aminokwasy obniżają poziom testosteronu – na ten składnik w suplementach powinni uważać głównie młodzi mężczyźni.

Plusów z łączenia białek z aminokwasami jest sporo. Udowodnione jest, że przez dodanie aminokwasów do protein działanie tych ostatnich może zostać znacząco wzmocnione. Zaobserwowano również, że w porównaniu do osób, które przyjmowały same białko, osoby, które wzbogacały proteiny aminokwasami, miały aż o 25% lepszą syntezę białek mięśniowych. Połączenie białek i aminokwasów zmniejsza również rozpad białek mięśniowych o połowę u osób, które w trakcie treningu stosowały mieszankę w porównaniu do tych, które ograniczały się głównie do białka.

Napisz komentarz