Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach – BCAA

Aminokwasy są substancjami, które można przyjmować zarówno zmieszane, w postaci koktajli, jak również pojedynczo. Ten drugi sposób pozwala na precyzyjniejsze dostarczenie organizmowi potrzebnych mu składników i lepszą suplementację, dzięki czemu sportowcowi łatwiej wypełnić postawione cele treningowe. Jednym z najczęściej samodzielnie spotykanych aminokwasów jest BCAA.

Czym jest BCAA?

Mianem BCAA określa się aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach. Są to leucyna, izoleucyna i walina. Aminokwasy BCAA są ważnym budulcem mięśnia, stanowią bowiem aż ⅓ wszystkich białek mięśniowych. Pomimo tego, że aminokwasy te są tak istotne, ludzki organizm nie może samodzielnie ich wyprodukować – BCAA są pozyskiwane z pożywienia. Ponadto, w trakcie długotrwałej aktywności fizycznej poziom BCAA w organizmie znacząco spada, stąd zwłaszcza sportowcy i osoby uprawiające intensywne ćwiczenia powinny pamiętać o uzupełnieniu tej substancji.

Jak większość aminokwasów, również te z grupy BCAA charakteryzują się działaniem anabolicznym. Największy udział w tych procesach ma leucyna, która wykazuje najsilniejsze działanie. By jej wpływ był długotrwały, potrzebuje ona jednak wsparcia dwóch pozostałych aminokwasów z grupy BCAA, czyli izoleucyny i waliny. Nie można o tym zapominać podczas suplementacji.

Jak działa BCAA?

Podstawowym działaniem BCAA, który można z powodzeniem wykorzystywać podczas treningu siłowego, jest działanie anaboliczne. Jak pokazują liczne wyniki badań, przyjmowanie BCAA sprawia, że reakcja anaboliczna jest w organizmie aż o 3,5 raza większa, aniżeli w grupie, która nie przyjmuje aminokwasów. Nie jest to jedyne działanie BCAA, które może okazać się przydatne dla osób aktywnych fizycznie.

BCAA nie tylko może przyspieszać przyrost tkanki mięśniowej, ale również wpływa na wytrzymałość sportowca. Regularne przyjmowanie BCAA opóźnia pojawienie się zmęczenia i zmniejsza poczucie osłabienia, wywołanego intensywnym treningiem. Efekt ten związany jest z dodatkową siłą, jaką zyskują mięśnie dzięki przyjmowaniu BCAA.

Dzięki BCAA w organizmie intensyfikuje się spalanie tkanki tłuszczowej. Udowodnione jest również działanie ochronne BCAA na mięśnie. Przyjmowanie BCAA przed, w trakcie lub po intensywnym wysiłku zapobiega katabolizmowi mięśniowemu. BCAA przyspiesza również procesy związane z regeneracją mięśnia, dzięki czemu pozwala szybko i efektywnie przywrócić mięśnie do stanu sprzed treningu. Działanie to wydaje się być szczególnie użyteczne w przypadku intensywnych treningów, odbywających się codziennie.

Napisz komentarz